ElektroPrůmysl.cz, duben 2016

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 54 | duben 2016 Zajímavé aplikace s frekvenčními měniči Čtyřkvadrantový (rekuperační) frekvenční měnič s plně řízeným vstupním usměrňovačem a aktivním filtrem vyšších harmonických Měnič s názvem Quatrofrem byl vyvinu- tý slovenskou firmou Vonsch. Na rozdíl od klasických frekvenčních měničů s 6-ti pulzními vstupními usměrňovači odebírá ze sítě pouze sinusový proud (THD pod 5%) . S rezervou splní současnou normu ČSN EN 61000-3-4, ale i přísnější EN 61000-3-12. Oproti konkurenčním měničům re- guluje i cos φ (0,95 – 1) a umožňuje tak v určitém rozsahu kompenzovat i induktiv- ní nebo kapacitní charakter sítě. Rekuperační měnič nemaří energii z mo- toru (generátoru) v teplo brzdných odpo- rů, ale dodává ji zpět do sítě. Nachází tak využití tam, kde dochází k výraznému generátorickému chodu: větrné a vodní elektrárny, brzdné stoli- ce, zdvihy jeřábů... Dále umožňuje i zvýšení napětí DC me- ziobvodu a tím i zvýšení výkonu motoru při stejné hodnotě odebíraného proudu. Na zdvihovém pohonu tak bylo dosaženo o 20% větší rychlosti při stejném proudo- vém zatížení motoru. Akumulátorová lokomotiva – pohony s upravenými frekvenčními měniči Firma Tespo engineering se podílela na vý- voji akumulátorové lokomotivy Lok4Envi . Dodávka představovala nové frekvenční měniče UNIFREM s HW i SW úpravami pro napájení z akumulátorové baterie, s ochra- nami a vyhodnoceními kritických hodnot napětí v DC meziobvodu. První dva měniče jsou shodné. Jsou napájené z akumulátorové sítě DC 640 V IT a řídí rozběh 3f kompresorů stlačeného vzduchu. Třetí výkonnější měnič je také napájený ze stejné stejnosměrné sítě a vy- tváří tzv. umělou 3f síť 400V. Z této umělé sítě jsou dále napájeny čerpadla chladicí- ho okruhu, ventilátor chladicího okruhu, ventilátor trakčního pohonu, ventilátory kabiny, ohřev chladicího média, ohřev ole- je v převodovce a další. Frekvenční měniče mohou být ovláda- né z nadřazeného systému pomocí binár- ních signálů nebo pomocí komunikace ModBus. Podle dosavadních zkušeností provozovatele, jsou náklady na provoz a údržbu akumulátorové lokomotivy nesrovnatelně nižší než provoz a údržba klasické dieselové lokomotivy. Firma Tespo engineering může nabíd- nout kompletní dodávku celé elekt- ročásti lokomotivy včetně trakčního po- honu, nabíječky, řídicího systému, vzdá- lené komunikace atd. Rekuperační frekvenční měnič

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=