ElektroPrůmysl.cz, duben 2016

Elektro Průmysl .cz ELEKTROMOBILITA 12 | duben 2016 Ochrana před úrazem elektrickým proudem u elektromobilů Nebezpečné živé části nesmí být přístupné. Přístupné vodivé části (neživé části) se nesmí stát nebezpečnými živými částmi ani za normálních podmínek (provoz při určeném použití a bez poruchy), ani při jedné poruše. Ochrana před úrazem elektrickým prou- dem je zajišťována použitím vhodných ochranných opatření jak při normálním provozu, tak v případě poruchy. - požadavky na systémy nebo zařízení ve vozidle jsou stanoveny v ISO 6469-3; - požadavky na systémy nebo zařízení vně vozidla jsou stanoveny v kapitole 411 normy ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 . Ochrana při normálním provozu (opatření pro základní ochranu) je definována v pří- lohách A a B normy ČSN 33 2000-4-41 ed. 2. Opatření pro ochranu při poruše jsou definována v kapitolách 411, 412 a 413, přídavná ochrana je definována v kapitole 415 normy ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 . V některých zemích jsou v národních předpisech požadovány clonky zásuvek nebo ekvivalentní způsoby ochrany pro zajištění odpovídající úrovně bezpečnosti. Například: výška instalace, předměty blo- kované proti možnosti dotyku, vzájemné blokování, blokovaný kryt atd. Ochrana před přímým dotykem Ochrana před přímým dotykem musí být zajištěna pomocí jednoho nebo více opat- ření, která za normálních podmínek brání dotyku s nebezpečnými živými částmi. Požadavky na systémy nebo na zařízení ve vozidle jsou stanoveny v ISO 6469-3. Ochranné pospojování musí spočívat v připojení všech neživých částí na uzem- ňovací svorku elektrického vozidla. Přístupnost živých částí Po připojení k napájecí síti nesmí mít napá- jecí zařízení žádnou přístupnou nebezpeč- nou živou část, a to ani po odstranění částí, které mohou být odstraněny bez použití nástroje. Pomocné obvody malého napětí (ELV), které jsou vodivě spojeny s karosérií vo- zidla, jsou přístupné. Zvláštní pozornost je třeba věnovat požadavkům na elekt- rické oddělení obvodů malého napětí (ELV) v případě, kdy je trakční baterie na- bíjena z nabíječky, která není elektricky oddělena. Akumulovaná energie - vybití kondenzátorů Po uplynutí jedné sekundy od odpojení elektrického vozidla od napájení (rozvod- né sítě) smí být napětí mezi přístupnými vodivými částmi nebo mezi jakoukoliv přístupnou vodivou částí a zemí nejvýše 42,4 V (vrcholová hodnota) nebo 60 V DC a dostupná akumulovaná energie musí být

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=