ElektroPrůmysl.cz, únor 2014

Elektro Průmysl .cz OSVĚTLOVACÍ TECHNIKA 20 | únor 2014 Denní osvětlení škol Úroveň a kvalita denního osvětlení ve školách ovlivňují závažným způsobem pracovní výkon žáků, únavu zrakového orgánu i únavu celkovou. Zvlášť významné je vyhovující denní osvětleni pro mladší věkové skupiny a pro děti předškolního věku, jejichž zrakový orgán se rychle vyvíjí a ovlivňuje rozvoj pohybových a mentálních schopností a kde může docházet k manifestaci nebo vzniku zrakových vad. Denní osvětlení vnitřních prostorů škol se navrhuje s ohledem na všechny uživate- le (na žáky, vyučující i ostatní pracovníky) tak, aby byly pro všechny zabezpečeny při předpokládaných zrakových činnostech a způsoech využití vnitřních prostorů pod- mínky zrakové pohody. Srovnávací rovina se ve výukových pro- storech škol předpokládá ve výšce 0,85 m nad podlahou, v denních místnostech před- školních zařízení ve výšce 0,45 m nad pod- lahou, ve vnitřních prostorech pro tělesnou výchovu v úrovni podlahy. Základní požadavky Vyhovující denní osvětlení (viz ČSN 73 0580- 1) se navrhuje ve vnitřních prostorech škol a předškolních zařízení: » s trvalým pobytem lidí (podle tab. 1 a 2); » kde uživatelé pravidelně střídají krátkodo- bý pobyt v různých vnitřních prostorech (např. odborných nebo speciálních učeb- nách, laboratořích, dílnách) tak, že celková doba pobytu v nichmá trvalý charakter. Doplňující umělé osvětlení během dne (cel- kové sdružené osvětlení) lze ve vnitřních prostorech s trvalým pobytem lidí použít krátkodobě v odůvodněných případech, ze- jména při potřebě odlišného rozložení světla a převažujícího směru osvětlení, než posky- tuje denní světlo (např. při skupinovém vy- učování s různorodou orientací pracovních míst ve vnitřních prostorech s jednostran- ným bočním denním osvětlením). Toto do- plňující umělé osvětlení se navrhuje podle ČSN 36 0020-1. Ustanovení o použití sdruže- ného osvětlení při rekonstrukcích amoderni- zacích škol obsahuje ČSN 36 0020-1 . Odstupňované denní osvětlení se po- užívá ve vnitřních prostorech s trvalým pobytem lidí jen v případech, kdy jsou zra- kové činnosti určité obtížnosti dispozičně vázány na funkčně vymezenou část vnitř- ních prostorů (např. rozmístěním nábytku, vnitřního zařízení). Potřebná úroveň denního osvětlení pro jednotlivé zrakové činnosti a druhy vnitř- ních prostorů, vyjádřená minimálními nebo průměrnými hodnotami činitele denní osvětlenosti se stanoví zařazením do tříd a zjištěním odpovídajících hodnot. Hodno- ty se týkají jen té části vnitřního prostoru, ve které se dané činnosti skutečně vykonávají. Pro charakteristické vnitřní prostory a pro nejčastěji se opakující zrakové činnosti ve školách jsou příslušné hodnoty činitele denní osvětlenosti stanoveny v tab. 1, pro předškolní zařízení jsou v tab. 2. V těchto ta- bulkách jsou současně uvedeny požadavky na nejmenší hodnoty rovnoměrnosti boční- ho denního osvětlení pro dané vnitřní pro- story nebo jejich funkčně vymezené části.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=