ElektroPrůmysl.cz, únor 2013

25 ElektroTrh.cz, únor 2013 Relevantní oblasti Veřejný prostor se zpravidla skládá z více než jed- noho dopravního prostoru. Často ke komunikaci přilé- hají chodníky nebo komunikace pro cyklisty. Pokud je relevantní oblast definována tak, že zahrnuje všechny uvedené dopravní prostory, mají být světelně technic- ké požadavky splněny v celé relevantní oblasti. Totéž platí pro použitý postup výpočtu a pro příslušnou síť výpočtových bodů dle EN 13201-3. V případě, že silniční správní úřad stanoví, aby se jednotlivé dopravní prostory posuzovaly odděleně, je třeba každý dopravní prostor definovat samostatně a výpočet provádět odděleně. Konfliktní oblasti se mohou vyskytovat v místech, kde je hlavním uživatelemmotorová doprava. Hranice této konfliktní oblasti je třeba definovat tak, aby bylo možno použít doporučenou třídu osvětlení. Stavební opatření pro zklidnění dopravy se mohou vyskytnout ve všech případech, kde jsou uživateli mo- torová doprava a cyklisté. Hranice relevantní oblasti při uplatnění opatření pro zklidnění dopravy se mají definovat tak, aby bylo možno použít doporučenou třídu osvětlení. Podrobný návod pro definování relevantní oblasti, dopravního prostoru uvnitř relevantní oblasti a bez- prostředně přiléhajícího pruhu pro určení činitele osvětlení okolí, je uveden dále. Relevantní oblast pro skupiny světelných situaci A1, A2. A3 Nemá-li pozemní komunikace přidružené pruhy, zpevněné krajnice, přilehlé chodníky nebo komunika- ce pro cyklisty, je šířka oblasti vymezena vnějšími okraji jízdního pásu nebo obrubníky. V případě směrově rozdělené komunikace se šířka oblasti určí jako součet šířek obou jízdních pásu a středního dělicího pásu s výjimkou případu, kdy je šířka dělicího pásu taková, že lze jízdní pásy uvažovat samostatně. V případě pozemní komunikace s přidruženými pru- hy nebo se zpevněnými krajnicemi jsou dvě možnosti: a) Uvažuje se celá oblast. Oblast zahrnuje celou šířku jízdního pásu včetně přidružených pruhů a/nebo zpevněných krajnic; b) Jízdní pás a přidružené pruhy nebo zpevněné krajnice se uvažují samostatně: - V případě jízdního pásu je oblast vymezena pouze celkovou šířkou jízdních pruhů včetně pří- datných pruhů. - V případě přidružených pruhů nebo zpevně- ných krajnic je oblast vymezena šířkou přidruže- ných pruhů nebo zpevněných krajnic. V případě komunikací s přilehlými chodníky nebo komunikací pro cyklisty, jsou dvě možnosti: a) Uvažuje se pouze jízdní pás. V případě jízdního pásu je oblast vymezena šíř- kou jízdního pásu nebo šířkou mezi obrubníky. b) Jízdní pás a chodník a/nebo komunikace pro cyk- listy se uvažují samostatně: - V případě jízdního pásu je oblast vymezena šíř- kou jízdního pásu nebo šířkou mezi obrubníky. - V případě chodníku nebo komunikace pro cyk- listy se šířka oblasti stanoví podle relevantní oblasti pro skupiny světelných situací C1, E1, E2 V případě komunikací s přiřazenou třídou osvětlení ME, podle tabulky 1a a tabulky 1b z EN 13201-2:2003, se v případech bez přilehlých dopravních prostorů při stanovení činitele osvětlení okolí uvažuje šířka bezpro- středně přiléhajícího pruhu odpovídající šířce prvního jízdního pruhu. Příklady stanovení relevantních oblasti skupiny světelných situací A1, A2 a A3 V případě komunikací s přilehlými chodníky a/nebo komunikacemi pro cyklisty jsou dvě možnosti přístupu ke stanovení relevantních oblastí: a) Relevantní oblast tvoří jízdní pás (viz obr. 1.). V tomto případě se při osvětlení chodníku a komu- nikace pro cyklisty vychází z předpokladu, že uplatně- ním činitele osvětlení okolí SR se zajistí jejich dosta- tečné osvětlení. b) Jízdní pás a chodník a/nebo komunikace pro cyk- listy se uvažují samostatně (viz obr. 2.). Relevantní oblast pro skupiny světelných situaci B1, B2 V případě, že k pozemní komunikaci nepřiléhají chodníky nebo komunikace pro cyklisty, je oblast vyme- Obr. 1. Jedna relevantní oblast OSVĚTLOVACÍ TECHNIKA Obr. 2. Dvě relevantní oblasti

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=