ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2013

65 ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2013 ° Dotazy a odpovědi z diskusního fóra serveru www.in-el.cz Elektrická instalace vrat a revize Poslal jsem na výrobce dotaz ohledně revize elek- trické instalace na vrata: Vy provádíte a osazujete štít- ky „Servisní prohlídky vrat“ - datum - to zajišťujete. Tyto servisní prohlídky od Vaší firmy po stránce elek- trické jsou jako revize elektrického zařízení podle ČSN EN 60204-1 ed. 2? Dodáváte tedy revizní zprávu o „Elektro revizi“ na dané strojní zařízení? Výrobce odpověděl: „Ne, jako revizní zpráva to ne- ní. Je to preventivní prohlídka dle úkonů, které zadal výrobce.“ Musí být tedy elektro revize na vrata anebo ne? ODPOVĚĎ: Vrata jsou výrobek a za jejich bezpeč- né provedení zodpovídá výrobce a dodavatel. Samot- ný výrobek jako takový se před uvedením do provozu nereviduje (za jeho bezpečné provedení zodpovídá výrobce). Podle nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kte- rým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a ná- řadí se před uvedením do provozu podle průvodní do- kumentace výrobce provede kontrola bezpečnosti pro- vozu vrat, pokud je taková kontrola nutná. Následná kontrola, pokud je podle průvodní dokumentace výrob- ce nebo podle místního provozního bezpečnostního předpisu nutná, se provede nejpozději do 12 měsíců od předchozí kontroly (pokud zvláštní právní předpis, po- případě průvodní dokumentace nebo normové hodno- ty rozsah a četnost následných kontrol nestanoví jinak). Reviduje se pouze elektrický přívod k vratům. Jeho revizi může vyžadovat výrobce a/nebo dodavatel vrat. Pravidelné revize tohoto přívodu by se měly opakovat ve lhůtách stanovených pro revize elektrické instalace objektu, takže je vhodné provádět tyto revize zároveň s revizí elektrické instalace objektu. Odpověď zpracoval: Ing. Michal Kříž Použití kabelu pro napájení tzv. sdruže- ných obvodů Lze použít kabel CYKY 5 x 2,5 pro samostatné na- pájení 2 zásuvek 230 V (L1, L2) a jednoho svítidla LED halogen 20 W (L3). Každá zásuvka je jištěna jističem 16 A a osvětlení 10 A. Před jističem je předřazen 4 pó- lový proudový chránič 40 A/30 mA. Ochranný a střed- ní je tedy společný pro všechny tři obvody. Pokud ne, bylo by řešení snížit jištění zásuvek na 10 A a osvětlení 6 A nebo musí být dodržena podmínka: Vzhledem k tomu, že musí být PE vodič schopen odvádět zkrato- vý proud, musí být náležitě dimenzován. Do průřezu přívodních vodičů 16 mm 2 musí mít stejný průřez jako pracovní vodiče (fázové elektrické vodiče a střední elektrický vodič)? ODPOVĚĎ: Vámi uvedené použití kabelu je sice možné (při splnění příslušných podmínek - viz norma ČSN 33 2000-5-52 ed. 2 čl. 521.7, 521.8.2 a NA.2.3.3), ale nedoporučuje se z důvodu nepřehlednosti takto provedených rozvodů. Obvody se společným nulovým a ochranným vodičem (tzv. sdružené obvody) se připou- štějí především u světelných obvodů (viz norma ČSN 33 2000-5-559 ed. 2 čl. 559.5.5). Pokud se týká jiš- tění vedení k zásuvkám a k osvětlení, tak nevidíme důvod, aby z hlediska dimenze kabelu bylo pro jističe snižováno z hodnoty 16 A (resp. 10 A, pokud by šlo o osvětlení). Odpověď zpracoval: Ing. Michal Kříž Připojení motorů – vibrace Provádím revizi na zařízeních vzduchotechniky (VZT) včetně výměníků. Jsou zde ventilátory v komo- rách potrubí VZT a jsou zde motory čerpadel „honí- cích“ vodu ÚT a TUV. Jsou umístěny na potrubích a v řadě případů to celé „drnčí“. Problém vidím v připo- jení těchto motorů- je to provedeno prakticky všechno kabely CYKY (pevné jádro). Pamatuji si, že byla norma, která uváděla, že kde je možnost vibrací, měla by ta při- pojení motorů být provedena šňůrami (vodiči se slaně- nými jádry). Jde o zdravotnické zařízení, kde případná porucha motoru čerpadla či VZT bude znamenat pro- blém na operačních sálech, na porodnici apod. Nechci to odflinknout a přejít to. Mám obavy z to- ho, že když se „uklepe“ vodič na svorce, a tak nejenže nepůjde čerpadlo či motor VZT, ale může se spálit a jeho následná oprava nebo výměna nebude rychlá a ani levná. A to ani nechci uvažovat o možných pro- vozních problémech s tím spojených, byť jsou určitá variantní řešení jak to překonat, ale je to v každém případě nepříjemné jak pro personál (údržbu), tak v neposlední řadě i pro pacienty. DISKUSNÍ FÓRUM

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=