ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2013

62 ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2013 ° S elektřinou do oblak V roce 2011 byl veřejnosti úspěšně představen le- toun s hybridním pohonem, který umožnil snížit spo- třebu paliva zhruba o čtvrtinu. Představoval tak první vlaštovku, která vnesla do letecké přepravy aspoň ma- lou naději na ekologičtější provoz. Letecká doprava totiž patří k odvětvím, jež mají značný vliv na životní prostředí – do ovzduší například vypouští celá 2 % z celkového objemu emisí oxidu uhličitého. Pro letec- ké společnosti pak náklady na samotné palivo tvoří přibližně jednu třetinu veškerých výdajů. Konstruktéři konsorcia společností Siemens, EADS a Diamond Aircraft proto nezaháleli a vyvinuli novou verzi hybrid- ního letounu s inovovaným pohonným systémem. Nižší hmotnost, vyšší výkon Stejně jako jeho předchůdce je nový letoun pohá- něn elektromotorem, který je napájen z generátoru roztáčeného malým spalovacím motorem. Letoun je navíc vybaven akumulátory, které elektromotor zá- sobují elektřinou při energeticky náročnějším vzletu a stoupání. Při klidném letu jsou pak akumulátory do- bíjeny. Díky tomu může spalovací motor pracovat rov- noměrně na optimálních otáčkách, čímž se značně snižuje spotřeba paliva. Oproti předchozí verzi se vý- vojářům podařilo snížit hmotnost celého integrova- ného pohonného systému přibližně o 100 kg. Samot- ný elektromotor například váží pouhých 13 kilogramů a poskytuje stabilní výkon 65 kilowatt. Na kilogram hmotnosti tak připadá 5 kW výkonu, tedy zhruba pětkrát více, než produkují konvenční průmyslové pohonné systémy. Hybridy na vzestupu Ač byl pohon zatím demonstrován pouze na ma- lém dvoumístném letounu, v budoucnu by měly hyb- ridní systémy proniknout i do podstatně větších leta- del. Díky své rozšiřitelnosti by podle předběžných odhadů mohly relativně brzy pohánět i letadla s kapa- citou až 100 pasažérů. Členové konsorcia nyní usilují o implementaci hybridního pohonného systému do helikoptér, menších letadel a také letounů pro ko- merční přepravu. Systém by měl potřebné certifikace získat zhruba za tři až pět let. Více informací o výzkumu a vývoji naleznete na http://www.siemens.cz/inovace Vměstnat veškeré součásti hybridního pohonu do malého prostoru letounu není nic snadného. Odmě- nou je však o 25 % nižší spotřeba paliva. Kromě malých letadel by měl hybridní pohon časem proniknout i do helikoptér a větších letounů pro ko- merční přepravu cestujících. TECHNOLOGICKÉ NOVINKY

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=