ElektroPrůmysl.cz, duben 2013

56 ElektroTrh.cz, duben 2013 Napájení elektrických vozidel Elektrická vozidla užívající režim nabíjení 3 a 4, dle definice v EN 61851, vyžadují nabíjení s podporou kontrolních a komunikačních obvodů. Režim nabíjení 1 a 2, v souladu s definicí v EN 61851, mohou být při- pojeny a napájeny z běžných zásuvek. Režimy nabíjení EV Jsou čtyři možné režimy nabíjení, jak je uvedeno dále. Pro všechny režimy nabíjení musí být požado- ván proudový chránič s charakteristikami, které jsou minimálně ekvivalentního typu A. definovanému v IEC 61008-1 nebo IEC 61009-1, nebo IEC/TR 60755, ve spojení s nadproudovou ochranou. Režim nabíjení 1: připojení EV na střídavou napáje- cí síť (vedení) při použití normalizovaných zásuvek do 16 A a do 250 V AC jednofázového proudu nebo 480 V AC trojfázového proudu na straně napájení a při použití silových vodičů a vodičů ochranného uzemnění. Režim nabíjení 1 je zakázán národními předpisy v USA. Proudový chránič RCD vložený do kabelu může být použit pro doplnění přídavné ochrany pro spojení se stávajícími střídavými napájecími sítěmi. Některé země mohou dovolovat použití RCD typu AC pro vozi- dla v režimu 1 připojená ke stávajícím domácím insta- lacím: JP. SE. Režim nabíjení 2: připojení EV na střídavou napáje- cí síť (vedení) do 32 A a do 250 V AC jednofázového proudu nebo AC 480 V trojfázového proudu při použití normalizovaných jednofázových nebo trojfázových zá- suvek a při použití silových vodičů a vodičů ochranného uzemnění spolu s řídicí funkcí a systémem ochrany osob před úrazem elektrickým proudem (RCD) mezi EV a vidlicí nebo jako část kabelové řídicí skříně. Řídicí skříňka vložená do kabelu musí být umístěna v rozmezí 0,3 m od vidlice nebo EVSE, nebo ve vidlici. V USA je požadováno zařízení, které měří unikající proud v rozsahu kmitočtu a vypíná při předem stano- vených úrovních unikajícího proudu na základě kmi- točtu. Podle národních předpisů jsou doplňující poža- davky nutné pro umožnění připojení šňůry a vidlice ke střídavým napájecím sítím s hodnotami vyššími než 20 A. 125 V AC v USA. Pro režim 2 je možné používat pohyblivý RCD definovaný v IEC 61540 a IEC 62335. Režim nabíjení 3: připojení EV na střídavou napá- jecí sít‘ (vedení) při použití jednoúčelového EVSE, kde je řídicí funkce rozšířena na řídicí zařízení v EVSE, trvale připojená na střídavou napájecí síť (vedení). Režim nabíjení 4: připojení EV na střídavou napá- jecí síť (vedení) s využitím nabíjecího zařízení mimo vozidlo, kde je řídicí funkce rozšířena na zařízení trvale připojená ke střídavému napájení. Typy připojení EV při použití kabelů a vidlic (typy A, B a C) Připojení elektrických vozidel může být provedeno jedním nebo více ze tří různých způsobů: Typ připojeni A: připojení EV na střídavou napáje- cí síť (vedení) s využitím napájecího kabelu a vidlice, které jsou trvale upevněné k EV. Typ připojení B: připojení EV na střídavou napájecí síť (vedení) s využitím odpojitelné kabelové sestavy s vozidlovou nástrčkou a střídavýmnapájecím zařízením. Typ připojení B1 odpovídá připojení do nástěnné zásuvky. Typ připojení B2 odpovídá určité nabíjecí stanici. Typ připojení C: připojení EV na střídavou napáje- cí sít‘ (vedeni) s využitím napájecího kabelu a vozidlo- vé nástrčky, které jsou trvale upevněné k napájecímu zařízení. Pro režim nabíjení 4 je přípustný pouze typ připojení C. ELEKTROMOBILITA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=