ElektroPrůmysl.cz, leden 2012

51 ElektroTrh.cz, leden 2012 velké množství slunečního tepla a světla. Nelze se te- dy obejít bez inteligentního systému, který přesně sleduje dění vně budovy a automaticky přizpůsobuje teplotu a osvětlení v interiérech aktuální situaci. O automatické řízení všech souvisejících technologií se stará systém Desigo společnosti Siemens, a to na základě signálů přiváděných z 11.000 měřicích bo- dů. Systém podle potřeby vytáhne žaluzie, zhasne osvětlení a sníží intenzitu vytápění, či naopak zvýší dodávané množství chladného vzduchu. Výsledkem je úspora energie a při současném zajištění příjemné- ho prostředí v terminálu pro cestující i personál. Inteligentní řízení rizik K zajištění požadovaných bezpečnostních funkcí Siemens v budově terminálu instaloval pracoviště MM8000 pro centralizovanou ochranu lidí a majetku spolu se systémem Sinteso pro detekci požáru. Aby by- lo co nejlépe postaráno o bezpečnost cestujících i per- sonálu, je v budově použito celkem 9000 hlásičů požá- ru kombinovaných se 400 detektory oxidu uhelnatého, 200 videokamerami a 28 digitálními záznamníky znač- ky Siemens. Vše je integrováno do jediného bezpeč- nostního řídicího systému, který jednotným a jedno- značně organizovaným způsobem zobrazuje výstražná hlášení, zprávy a informace o aktuálním stavu všech připojených zařízení a systémů podle příslušných bez- pečnostních priorit. Systém je díky své modulární struktuře nejen cenově výhodný, ale také snadno roz- šiřitelný. Podporovány jsou sestavy s jednou i několika řídicími stanicemi - místními i vzdálenými. V případě nutnosti evakuace osob je k dispozici zvukový hlasový systém rozhlasu se 4600 reproduktory. Integrace automatizačních a bezpečnostních systémů v budově Dalším významným rysem projektu bylo použití komplexní koncepce v oblasti napájení elektrickou energií označené Totally Integrated Power (TIP). Jde o koncept společnosti Siemens, která na této platfor- mě nabízí rozvod elektřiny od zdroje vysokého napětí až do zásuvky, čímž umožňuje zajistit maximální mož- nou míru kontroly dodávky energie a tudíž i bezpeč- nosti. Systém TIP v daném případě zahrnuje spolu s rozváděčem Sivacon pro nízké napětí také 140 řídi- cích jednotek motorů a elektroměrových jednotek umístěných v univerzálních rozváděčových skříních. Pokud jde o bezpečnost, systém TIP neustále měří stabilitu okruhů rozvodné sítě, takže jakákoliv nepra- videlnost v síti je odhalena dříve, než může zapříčinit požár či přerušení dodávky energie. Z hlediska hos- podárného využívání elektrické energie, což je faktor, jehož význam při provozu budov letištního terminálu neustále roste, je důležité, že systém TIP nabízí také prostředky umožňující sledovat a řídit spotřebu ener- gie. Uvedené integrované zabezpečovací, protipožár- ní a automatizační systémy pro budovy tvoří základ řešení pro komplexní správu budov nabízených spo- lečností Siemens jako „Total Building Solution“. Všechny relevantní obory a hlediska jsou zde navzá- jem účelně a pružně sladěny tak, aby byly letištní bu- dovy bezpečnější, pohodlnější a provozně efektivněj- ší – ve výsledku tedy celkově hospodárnější. Celý systém lze snadno přizpůsobit měnícím se potřebám a požadavkům, či kdykoliv rozšířit, takže je zajištěna dlouhodobá ochrana počáteční investice. Letiště Sabiha Gökçen International Airport Letiště Sabiha Gökçen je od svého uvedení do provozu v roce 2001 intenzivně rozšiřováno. Nese jméno ženy známé především jako první turecká let- kyně a první žena na světě, která se stala bojovým pilotem. Letiště se nachází na asijském břehu Bo- sporského průlivu, 35 km jihovýchodně od centra Instanbulu, města rozkládajícího se na dvou konti- nentech. Bylo vybudováno poté, co mezinárodní leti- ště Atatürk International Airport na evropské straně průlivu přestalo stačit rostoucím požadavkům cestu- jících v oblasti domácí i mezistátní letecké dopravy. Komplex budov zahrnuje hotel sousedící s letišt- ním terminálem, restaurace, bezcelní prodejní plochu o rozloze 4500 m 2 , čtyřpodlažní parkoviště, budovu pro VIP, vyhlídkovou terasu, haly s klubovnami pro podnikatele a konferenční centrum. V loňském roce bylo na letišti Sabiha Gökçen odbaveno více než 11 milionů cestujících. Do roku 2023 se počítá s nárůs- tem jeho kapacity až na 25 milionů cestujících za rok. ZABEZPEČOVACÍ TECHNIKA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=