ElektroPrůmysl.cz, květen 2012

47 ElektroTrh.cz, květen 2012 Ve vyvinutých rychlonabíječích není aktivní usměr- ňovač použit, protože koncepce je motivována snahou o maximální jednoduchost. Přesto bylo vhodnou kons- trukcí dosaženo malého podílu vyšších harmonických proudu – odborným měřením byla zjištěna výborná hodnota účiníku λ cca 0,96. Fázový proud není sice ide- ální tj. harmonický, ale nemá charakter vysokých úz- kých impulzů, jak bývá charakteristické pro diodové usměrňovače se sběrným kondenzátorem s velkou ka- pacitou. Naopak má přibližně obdélníkový tvar se stří- dou 2/3, viz Obr. 6. To je příznivé jednak z hlediska vý- konu, který lze ze sítě odebírat a jednak i z hlediska deformace tvaru síťového napětí. Závěr Vývoj popisovaných rychlonabíječů byl motivo- ván snahou o minimalizaci rozměrů a hmotnosti. S použitím nejmodernější technologie v oblasti výko- nových spínacích tranzistorů a diod bylo v tohoto směru dosaženo značného úspěchu. Přestože je kon- Obr. 6 Fázový proud odebíraný rychlonabíječem RN16-380 cepce poměrně jednoduchá, představuje použití vel- kého spínacího kmitočtu při velkých výkonech nároč- né problémy v oblasti výkonové i řídicí elektroniky. Tyto problémy byly však úspěšně vyřešeny. Při větší sériové výrobě by jistě bylo vhodné pře- pracovat celkové mechanické uspořádání (pro zjed- nodušení výroby). Přístroje rovněž dosud neprošly žádným legislativním schvalovacím procesem a ne- jedná se tedy o komerční produkty. Karbid křemíku (SiC) a také galium-nitrid (GaN) jsou progresivní materiály pro výkonové spínací polo- vodiče, které otevírají konstruktérům výkonových spínaných zdrojů nový prostor ke zlepšení poměru výkon/hmotnost resp. výkon/objem. Ukázkou toho je i popsaný vývoj. Problematikou se hodláme zabývat i nadále. Počí- táme s nasazením tranzistorů SiC MOSFET, které do- sahují ještě poněkud kratších spínacích časů. Hodlá- me se zaměřit na vývoj rychlonabíječe „on-board“, pravděpodobně s implementací vodního chlazení. Vývoj popisovaných rychlonabíječů byl finanančně podpořen grantovým projektem MŠM 0021630516 „Zdroje, akumulace a optimalizace užití elektrické energie“ a grantovým projektem MPO FR-TI1/061 „Application of VUT 001 Marabu for hydrogen fuel cells propulsion“. Literatura [1] Vorel, P., Procházka, P., Minárik, V. Powerful fast charger 16kW for electric vehicle. Sborník mezi- národní konference ABAF Brno 2011. ISBN 978-80- 214-4310-5 ELEKTROMOBILITA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=