ElektroPrůmysl.cz, květen 2012

45 ElektroTrh.cz, květen 2012 uspořádání silového obvodu). Také problematika roz- ptylu impulsního transformátoru je kritická. Velmi specifický je i návrh budičů výkonových tranzistorů (nutnost potlačování tzv. ringingu, dále nutnost velmi malé parazitní kapacity galvanického oddělení). V souvislosti s velkým spínacím kmitočtem vznikají rovněž komplikace v oblasti EMC. Popis a základní technické parametry rychlonabíječů Základní technické parametry vyvinutých rychlo- nabíječů jsou v Tab.1 na předchozí stránce. Vyvinuté funkční vzorky nejsou koncipovány jako „on board“ přístroje, ale jako kompaktní přenosné přístroje, které oproti komerčně dostupným produk- tům vynikají malými rozměry a malou hmotností. V eventuálním případě výroby dalších kusů těchto přístrojů by případnými uživateli mohli být provozo- vatelé elektromobilů, kteří si nepřejí provádět zásahy do vozidla. Pokud by však disponovali těmito přístro- ji, mohli by je provozovat jednak stacionárně (v místě garážování elektromobilu) a také by je díky malým rozměrům mohli převážet v zavazadlovém prostoru. Plného nabití vybité baterie lze přitom docílit během velmi krátké doby (podle kapacity akumulátoru, ob- vykle do 1hod). Tím se výrazně zlepšuje operativnost použití stávajících elektromobilů. Typ RN14-140 byl vyvinut pro konkrétního uživate- le elektromobilu Peugeot 106 Electric s akumulátory NiCd. Je vybaven kaskádní regulací napětí s podříze- nou proudovou smyčkou (s nastavitelným proudovým omezením). Žádaná hodnota napětí je cca 145V a pře- pínačem proudového omezení lze nastavit nabíjecí proud 10A, 20A, 50A a 100A. Není tedy nutné nabíjet vždy maximálním výkonem, ale v případě dostatku ča- su pro nabíjení lze výkon omezit (např. z důvodu zabrá- nění nadměrnému zahřívání akumulátoru nebo v pří- padě slabšího jištění trojfázového síťového přívodu). Vzhledem k použité regulační struktuře nemůže samo- zřejmě dojít k přebití akumulátoru. Přístroj automatic- ky snižuje nabíjecí proud tak, aby napětí akumulátoru nepřekročilo finální hodnotu. Přístroj je nyní používán uživatelem v testovacím provozu. Uživatel tohoto nabíječe se věnuje mj. také pro- pagaci elektromobilismu. Tomu byla přizpůsobena i konstrukce nabíječe. Byl opatřen průhledným vrch- ním krytem (viz Obr. 2), pod nímž mohou zájemci o problematiku vidět komponenty elektronických obvodů nabíječe. Typ RN16-380 byl uveden do provozu a v součas- né době probíhají ověřovací testy. Přístroj je tedy těs- ně před dokončením. Tento rychlonabíječ vznikl v rámci projektu malého elektrického letounu MA- RABU vyvíjeného Leteckým ústavem FSI VUT (vedení projektu, kompletní mechanické řešení letounu a de- sign) ve spolupráci s naším Ústavem výkonové elekt- rotechniky a elektroniky FEKT VUT (elektromotor, DC/AC trojfázový střídač s řízením, ovládací prvky, akumulátor s příslušenstvím, nabíječ). Letoun má trakční akumulátor Li-ion vybavený monitorovacími obvody (BMS). Ty slouží při nabíjení jako nadřazený napěťový regulátor a šířkově-pulsně modulovaným signálem dodávají do nabíječky informaci o aktuál- ním požadovaném nabíjecím proudu. Obvody BMS neregulují pouze celkové napětí akumulátoru, ale zoh- ledňují napětí každého článku (články Li-ion jsou vel- mi citlivé na přepětí i na podpětí). Obr. 1 Rychlonabíječ RN14-140 (čelní pohled) Obr. 2 Rychlonabíječ RN14-140 (vrchní kryt) ELEKTROMOBILITA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=