Typy konektorů pro dobíjení elektromobilů – od pomalých po rychlonabíjecí

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak je uvedeno v přehledu, existují tři hlavní typy nabíjení elektrických vozidel – velmi rychlé, rychlé a pomalé. Představují výkony na výstupu a tím i rychlosti nabíjení, dostupné pro nabíjení elektrického vozidla.

Pamatujte na to, že výkon se měří v kilowatech (kW).

Každý typ nabíječky má přiřazený soubor konektorů, které jsou navrženy k použití pro nízký nebo vysoký výkon a pro nabíjení buď střídavým, nebo stejnosměrným proudem. V následujících odstavcích je nabídnut podrobný popis tří hlavních typů míst pro nabíjení a různých dostupných konektorů.

typy konektoru elektromobil 2019 1

Velmi rychlé nabíječky

  • Nabíjení stejnosměrným proudem s výkonem 50 kW s použitím jednoho ze dvou typů konektoru
  • Nabíjení stejnosměrným proudem s výkonem 43 kW s použitím jednoho typu konektoru
  • Nabíjení stejnosměrným proudem s výkonem 120 kW ze sítě Supercharger společnosti Tesla
  • Všechny velmi rychlé jednotky mají integrované kabely

Velmi rychlé nabíječky jsou nejrychlejší způsob nabíjení elektrického vozu, často se nacházejí v servisech u dálnic nebo v místech v blízkosti silnic první třídy. Velmi rychlá zařízení dodávají stejnosměrný nebo střídavý proud – DC nebo AC – s vysokým výkonem k nabití vozu na 80 % během 20–40 minut. Ve většině případů se po nabití akumulátoru na přibližně 80 % výkon nabíjecích jednotek sníží, aby se ochránil akumulátor a prodloužila jeho životnost. Všechna velmi rychlá zařízení mají nabíjecí kabel integrovaný v jednotce.
Velmi rychlé nabíjení lze použít pouze u vozidel s možností velmi rychlého nabíjení. Vzhledem k snadno rozeznatelným profilům konektorů – viz níže uvedené obrázky – je snadné ověřit specifikaci pro váš model v příručce k vozidlu nebo zkontrolováním přívodu na vozidle.
Velmi rychlé nabíječky pro nabíjení stejnosměrným proudem od jiných výrobců než Tesla dodávají elektrickou energii s výkonem 50 kW (125 A), používají standardy pro nabíjení buď CHAdeMO, nebo CCS, a v aplikaci Zap-Map jsou označeny purpurovými ikonami. Oba konektory obvykle nabijí elektrické vozidlo na 80 % během 20–40 minut, v závislosti na kapacitě akumulátoru a stavu při zahájení nabíjení. Další generace velmi rychlých jednotek pro nabíjení stejnosměrným proudem nejprve zvýší výkon na 150 kW a potom na 350 kW, což významně zkrátí celkovou dobu nabíjení.
Síť Supercharger společnosti Tesla řidičům poskytuje také velmi rychlé nabíjení jejich vozidel stejnosměrným proudem, vyžaduje však konektor Tesla typ 2 a nabíjí s výkonem do 120 kW. I když jsou všechny modely Tesla navrženy pro použití s jednotkami Supercharger, mnoho vlastníků těchto modelů používá adaptéry, které jim umožňují použít velmi rychlé jednotky s výkonem 50 kW vybavené konektorem CHAdeMO. Poskytují sice menší výkon než jednotky Supercharger, ve Spojeném království i jinde jsou však běžnější.
Velmi rychlé nabíječky pro nabíjení střídavým proudem dodávají elektrickou energii s výkonem 43 kW (třífázové, 63 A) a vyžadují standard nabíjení typu 2. V aplikaci Zap-Map jsou označeny zelenými ikonami. Velmi rychlé jednotky pro nabíjení střídavým proudem jsou obvykle schopné nabít elektrické vozidlo na 80 % během 20–40 minut, v závislosti na kapacitě akumulátoru modelu a stavu při zahájení nabíjení.
Modely elektrických vozidel, u kterých se používá velmi rychlé nabíjení CHAdeMO, zahrnují Nissan Leaf, PHEV (hybridní auto do zásuvky) Mitsubishi Outlander a elektrické vozidlo Kia Soul. Modely kompatibilní se standardem CCS zahrnují BMW i3, VW e-Golf a Hyundai Ioniq Electric. Pro Model S a Model X společnosti Tesla je výlučně možné použít síť Supercharger, zatímco jediný model, který je v současnosti schopný velmi rychlého nabíjení střídavým proudem, je Renault Zoe.

typy konektoru elektromobil 2019 2

Rychlé nabíječky

  • Rychlé nabíjení s výkonem 7 kW s použitím jednoho ze tří typů konektoru
  • Rychlé nabíjení s výkonem 22 kW s použitím jednoho ze tří typů konektoru
  • Rychlé nabíjení s výkonem 11 kW ze sítě Destination společnosti Tesla
  • Jednotky jsou buď bez integrovaného kabelu, nebo mají integrované kabely

Rychlé nabíječky, které jsou všechny pro nabíjení střídavým proudem, jsou obvykle projektované s výkonem buď 7 kW, nebo 22 kW (jednofázové nebo třífázové 32 A). Doby nabíjení se liší podle rychlosti jednotky a podle vozidla, nabíječka s výkonem 7 kW však dobije kompatibilní elektrické vozidlo s akumulátorem 30 kWh během 3–5 hodin a nabíječka s výkonem 22 kW během 1–2 hodin. Rychlé nabíječky lze často najít na takových místech, jako jsou parkoviště, supermarkety nebo střediska volného času, kde pravděpodobně budete parkovat hodinu nebo déle.
Většina rychlých nabíječek je s výkonem 7 kW a nemá integrovaný kabel, i když některé domácí jednotky nebo jednotky na pracovišti mají připevněné kabely, obvykle s konektorem typu 1. U posledně zmíněných jednotek to znamená, že u nich bude možné nabíjet pouze vozidla, pro která lze použít tento konektor, na rozdíl od běžnějšího použití vlastního kabelu s konektorem ve vlastnictví řidiče. Jednotky bez integrovaného kabelu jsou proto flexibilnější a mohou být použity pro jakékoliv elektrické vozidlo se správným kabelem.
Rychlosti nabíjení při použití rychlé nabíječky budou záviset na nabíječce, která je na vozidle, přičemž ne všechny modely jsou schopné přijímat výkon 7 kW nebo více. Tyto modely lze přesto v místě nabíjení zapojit, budou však odebírat pouze maximální výkon přijímaný nabíječkou na vozidle. Například Nissan Leaf se standardní nabíječkou s výkonem 3,3 kW na vozidle bude odebírat pouze max. 3,3 kW, a to i pokud má rychlá nabíječka výkon 7 kW nebo 22 kW.
Nabíječky „Destination“ společnosti Tesla poskytují výkon 11 nebo 22 kW, stejně jako síť Supercharger jsou však určeny pouze k použití pro modely Tesla. Tesla poskytuje na mnoha ze svých míst Destination některé standardní nabíječky typu 2, které jsou při použití správného kabelu kompatibilní s jakýmkoliv modelem plug-in.
Téměř všechna elektrická vozidla a PHEV lze nabíjet na jednotkách typu 2, alespoň se správným kabelem. Je to zdaleka nejběžnější standard pro veřejná místa pro nabíjení všude kolem, a většina vlastníků vozidel plug-in bude mít na straně nabíječky kabel s konektorem typu 2.

typy konektoru elektromobil 2019 3

Pomalé nabíječky

  • Pomalé nabíjení s výkonem 3 kW s použitím jednoho ze čtyř typů konektoru
  • Nabíjecí jednotky jsou buď bez integrovaného kabelu, nebo mají integrované kabely
  • Zahrnují nabíjení z elektrické sítě a ze speciálních nabíječek
  • Často nahrazují nabíjení doma

Většina nabíjecích jednotek je projektována s výkonem do 3 kW, přičemž některé stojanové nabíječky jsou projektovány s výkonem 6 kW. Doby nabíjení se liší v závislosti na nabíjecí jednotce a na nabíjeném elektrickém vozidle, úplné nabití na jednotce 3 kW však obvykle trvá 6–12 hodin. Většina pomalých nabíjecích jednotek obvykle nemá integrovaný kabel, což znamená, že pro připojení elektrického vozidla v místě nabíjení je zapotřebí kabel.
Pomalé nabíjení je velmi běžným způsobem nabíjení elektrických vozidel, používaným mnoha vlastníky pro nabíjení doma přes noc. Pomalé jednotky však nejsou nutně omezeny na domácí použití, lze je nalézt také na pracovišti a na veřejných místech. Vzhledem k delším dobám nabíjení oproti rychlým jednotkám jsou veřejná místa pro pomalé nabíjení méně běžná a často se jedná o starší zařízení.
Ačkoliv pomalé nabíjení lze provést přes tříkolíkovou zásuvku s použitím standardní tříkolíkové zásuvky, vzhledem k vyšším požadavkům elektrických vozidel na proud a delší době strávené nabíjením se těm, kteří potřebují pravidelně nabíjet doma nebo na pracovišti, důrazně doporučuje, aby si pořídili jednoúčelovou nabíjecí jednotku pro elektrická vozidla nainstalovanou oprávněným elektroinstalatérem.
Všechna plug-in elektrická vozidla lze nabíjet za pomoci alespoň jednoho z výše uvedených pomalých konektorů s použitím příslušného kabelu. Většina domácích jednotek má stejný kabel typu 2, jaký se nachází na veřejných nabíječkách, případně mají tehdy, když je to pro konkrétní elektrické vozidlo vhodné, integrovaný konektor typu 1.

typy konektoru elektromobil 2019 4

Konektory a kabely

Volba konektorů závisí na typu nabíječky (zásuvky) a na vstupním otvoru vozidla. Na straně nabíječky se u velmi rychlých nabíječek používá standard CHAdeMO, CCS (Combined Charging Standard (standard pro kombinované nabíjení)) nebo konektory typu 2. U rychlých a pomalých jednotek se obvykle používá typ 2, typ 1, Commando nebo zásuvky pro tříkolíkové zástrčky.
Na straně vozidla mají evropské modely elektrických vozidel (Audi, BMW, Renault, Mercedes, VW a Volvo) často vstupy typu 2 a odpovídající velmi rychlý standard CCS, zatímco asijští výrobci (Nissan a Mitsubishi) preferují kombinaci přívodu typu 1 a standardu CHAdeMO. Neplatí to však vždy, výjimkou jsou Hyundai Ioniq Electric a plug-in Toyota Prius.
Většina elektrických vozidel se napájí dvěma kabely pro pomalé a rychlé nabíjení střídavým proudem, a to jedním s tříkolíkovou zástrčkou a druhým s konektorem typu 2 na straně nabíječky, přičemž oba jsou opatřeny kompatibilním konektorem pro přívodní otvor vozidla. Tyto kabely umožňují připojení elektrického vozidla na většině míst pro nabíjení bez integrovaného kabelu, zatímco použití jednotek s integrovaným kabelem vyžaduje použití kabelu se správným typem konektoru pro vozidlo.
Příklady zahrnují Nissan Leaf, který je obvykle dodáván s kabelem s tříkolíkovou zástrčkou a konektorem typu 1 a s kabelem s konektorem typu 2 a typu 1. Renault Zoe má odlišné nastavení nabíjení a je dodáván s kabelem s tříkolíkovou zástrčkou a konektorem typu 2 a/nebo s 2 konektory typu 2. Pro velmi rychlé nabíjení se u obou modelů používá integrovaný konektor, který je připevněn k nabíjecím jednotkám.

Konektory pro střídavý proud

  • Tříkolíkový, Spojené království (BS 1363)
  • Průmyslový Commando (IEC 60309)
  • Americký typ 1 (SAE J1772)
  • Evropský typ 2 (Mennekes, IEC 62196)

Konektory pro stejnosměrný proud

  • Japonský JEVS (CHAdeMO)
  • Evropský systém kombinovaného nabíjení (CCS nebo „Combo“)
  • Patentovaný konektor Supercharger společnosti Tesla

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.

Najdete nás na Facebooku