Nebezpečné živé části nesmí být přístupné. Přístupné vodivé části (neživé části) se nesmí stát nebezpečnými živými částmi ani za normálních podmínek (provoz při určeném použití a bez poruchy), ani při jedné poruše.
Ochrana před úrazem elektrickým proudem je zajišťována použitím vhodných ochranných opatření jak při normálním provozu, tak v případě poruchy.
- požadavky na systémy nebo zařízení ve vozidle jsou stanoveny v ISO 6469-3;
- požadavky na systémy nebo zařízení vně vozidla jsou stanoveny v kapitole 411 normy ČSN 33 2000-4-41 ed. 2.
Ochrana při normálním provozu (opatření pro základní ochranu) je definována v přílohách A a B normy ČSN 33 2000-4-41 ed. 2. Opatření pro ochranu při poruše jsou definována v kapitolách 411, 412 a 413, přídavná ochrana je definována v kapitole 415 normy ČSN 33 2000-4-41 ed. 2.
V některých zemích jsou v národních předpisech požadovány clonky zásuvek nebo ekvivalentní způsoby ochrany pro zajištění odpovídající úrovně bezpečnosti. Například: výška instalace, předměty blokované proti možnosti dotyku, vzájemné blokování, blokovaný kryt atd.
Ochrana před přímým dotykem
Ochrana před přímým dotykem musí být zajištěna pomocí jednoho nebo více opatření, která za normálních podmínek brání dotyku s nebezpečnými živými částmi. Požadavky na systémy nebo na zařízení ve vozidle jsou stanoveny v ISO 6469-3.
Ochranné pospojování musí spočívat v připojení všech neživých částí na uzemňovací svorku elektrického vozidla.
Přístupnost živých částí
Po připojení k napájecí síti nesmí mít napájecí zařízení žádnou přístupnou nebezpečnou živou část, a to ani po odstranění částí, které mohou být odstraněny bez použití nástroje.
Pomocné obvody malého napětí (ELV), které jsou vodivě spojeny s karosérií vozidla, jsou přístupné. Zvláštní pozornost je třeba věnovat požadavkům na elektrické oddělení obvodů malého napětí (ELV) v případě, kdy je trakční baterie nabíjena z nabíječky, která není elektricky oddělena.
Akumulovaná energie - vybití kondenzátorů
Po uplynutí jedné sekundy od odpojení elektrického vozidla od napájení (rozvodné sítě) smí být napětí mezi přístupnými vodivými částmi nebo mezi jakoukoliv přístupnou vodivou částí a zemí nejvýše 42,4 V (vrcholová hodnota) nebo 60 V DC a dostupná akumulovaná energie musí být nižší než 20 J (viz ČSN EN 60950). Pokud je napětí vyšší než 42,4 V (vrcholová hodnota) (efektivní hodnota 30 V), nebo pokud je energie 20 J nebo vyšší, musí být na příslušném místě upevněn štítek s výstražnou značkou.
Vozidlová přívodka, pokud není připojena, odpovídá ISO 6469-3.
Podmínky pro odpojení napájecího zařízení od napájecí sítě jsou stejné jako podmínky pro odpojení elektrického vozidla.
Ochrana před nepřímým dotykem
Ochrana před nepřímým dotykem musí být zajištěna jedním nebo více uznávanými opatřeními. V normě ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 jsou pro ochranu při poruše uvedena tato uznávaná opatření:
- přídavná nebo zesílená izolace;
- ochranné pospojování;
- ochranné stínění;
- automatické odpojení od zdroje;
- jednoduché oddělení.
Doplňující opatření
Aby se zabránilo nepřímému dotyku v případě poruchy základní ochrany a/nebo ochrany při poruše, nebo nedbalostí uživatelů, musí být požadována přídavná ochrana před úrazem elektrickým proudem.
Pro uzemněné systémy musí být jako část vodivého napájení elektrického vozidla použit proudový chránič (RCD) (IΔn ≤ 30 mA). Proudový chránič musí mít vlastnosti přinejmenším stejné jako typ A.
Kde jsou napájecí obvody nevodivě odděleny od napájecí sítě a od země, musí být monitorováno elektrické oddělení mezi oddělenými obvody a zemí, a mezi oddělenými obvody a neživými částmi vozidla a napájecím zařízením. Jakmile je zjištěn poruchový stav týkající se elektrického oddělení, musí být napájecí obvody odpojeny od napětí automaticky nebo napájecím zařízením.
Opatření u napájecího zařízení elektrického vozidla v režimu nabíjení 4
Specifická opatření u napájecího zařízení v režimu nabíjení 4 jsou předmětem normy ČSN EN 61851-23.
Doplňující požadavky
Nabíjecí systém musí být konstruován tak, aby za normálních podmínek, při chybné funkci a při jedné poruše omezil zavedení harmonických, stejnosměrných a nesinusových proudů, které by mohly ovlivnit správnou funkci proudových chráničů nebo jiného zařízení.
Nabíječky třídy ochrany II mohou mít průchozí ochranný vodič pro uzemnění podvozku elektrického vozidla.