Nová koncepce pro nabíjení elektrobusů

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologie Multi-Contact pro automatické nabíjení elektrických dopravních prostředků (autobusy, nákladní auta, lodě a další) je využívána pro rychlý přenos velkého množství energie a zaručuje snadné průběžné dobíjení baterií.

Takovéto systémy představují alternativu ke standardním vysokokapacitním bateriím, které jsou z pochopitelných důvodů velmi rozměrné a nešetrné k životnímu prostředí. Se systémem rychlého dobíjení lze menší baterie dobíjet častěji v krátkých intervalech na jednotlivých zastávkách a umožňují dopravním podnikům a municipalitám zavést ekologickou dopravu nejen v centru města.

elektrobus 1

Přehled hlavních výhod tohoto řešení:

  • spolehlivé a plně automatické řešení
    • integrovaný systém pro kompenzaci nepřesné polohy při napojení
    • nejsou nutné další polohovací senzory
  • zvýšená efektivita vynaložených nákladů
    • menší velikost baterií a nižší náklady
    • zabudovaný čistící mechanismus minimalizuje nároky na údržbu a zaručuje dlouhou životnost
    • navrženo pro vysoký počet spojovacích cyklů
  • vysoká úroveň bezpečnosti
    • kompletní ochrana vůči náhodnému kontaktu
    • vodotěsnost
  • kompaktní a univerzální systém
    • jednoduchá instalace na stávajících zastávkách
    • nevyžaduje stavební zásahy do vozovky
    • nenápadnou konstrukci lze snadno sladit s okolím
  • snadná integrace
    • nabízíme Vám podporu v rámci celého projektu

Řidič elektrobusu přijede na zastávku a zastaví vozidlo na značce. Z nabíjecí stanice na zastávce ihned vyjede flexibilní konektor, zaaretuje se do nabíjecí zdířky v autobusu a po obdržení potvrzujícího signálu spustí proces nabíjení. Množství energie, které lze přenést během normální doby pobytu autobusu na zastávce stačí na to, aby se dobil akumulátor pro pohon.
Tímto novým automatickým nabíjecím systémem se švýcarský specializovaný výrobce konektorů Multi-Contact snaží pomoci akumulátorovým elektrobusům na cestě do ekologické městské hromadné dopravy. Automatické nabíjení probíhá během pravidelných zastávek, aniž by se přitom nějak omezil provoz, nebo, jako alternativa, během delších zastávek v konečné stanici.

elektrobus 2

Díky pravidelným nabíjecím cyklům lze vystačit s malým akumulátorem, což má příznivý dopad na hmotnost vozidla a provozní náklady. Winnijar Kauz, produktový manažer firmy Multi-Contact, vysvětluje: „Díky možnosti na zastávkách krátkodobě natankovat" nabíjecím proudem až 900 A velké množství energie se akumulátorové elektrobusy poprvé stávají seriózní alternativou k trolejbusům, které jsou vázány na pevné trasy, a k vozidlům se spalovacími motory."
Měnící se zatížení vozidla, deformace vozovky a nepřesné pozice autobusu systém kompenzuje svým patentovaným mechanickým naváděním. Trychtýřovitá konstrukce nabíjecí zdířky toleruje nepřesnosti polohy až do 500 mm! Koaxiální konektor lze na přání zákazníka vybavit až devíti póly (2-3 výkonovými kontakty, 1 uzemňovacím kontaktem, 5 signálními kontakty). Průřezy vodičů do 95 mm² umožňují krátkodobý přenos velmi velkých výkonů.
Automatický samočisticí systém odstraní před každým nabíjením cizí tělesa jako například prach a listí, a zajistí tak bezpečný kontakt mezi palubní sítí autobusu a nabíječkou. Systém je dimenzován na více než 100 000 cyklů spojení a rozpojení, což umožňuje velkorysé intervaly mezi jednotlivými údržbami.
Konstrukce celého systému je založena na spolehlivosti a bezpečnosti řidiče, cestujících i kolemjdoucích. Veškeré součásti pod napětím jsou v každé situaci, ať už ve spojeném či rozpojeném stavu, mimo dosah cestujících a jsou chráněny před nechtěným dotykem. Teprve když je nosič kontaktu mechanicky přesně aretován, uvolní se výkonové a signální kontakty a následuje elektronické povolení ke startu nabíjení.
Dodatečné vybavení zastávek stávajících autobusových linek je snadné. Winnijar Kauz shrnuje výhody: „Nabíjecí stanice vyžaduje málo místa a začlení se vizuálně atraktivně do stávajících zastávek. Ve srovnání s investicemi například do trolejbusové linky tento systém suverénně vyhrává!"

elektrobus 3

Základní údaje:

  • Napětí: 750 V
  • Proud (po dobu 25 s při nabíjení každé 4 min): max. 900 A
  • Průměr kabelů: max. 95 mm2
  • Délka nabíjecí rameno: 890 mm
  • Délka zásuvka (bez naváděcího trychtýře): 530 mm 
  • Spojovací cykly: až 100.000

Multi-Contact Czech c/o
Stäubli Systems, s.r.o.
Hradecká 536, 530 09 Pardubice
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel.: +420 466 616 126
www.multi-contact.cz

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.
Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.

Najdete nás na Facebooku