Elektromobilita se stává stále populárnější a nabíjecí stanice jsou nezbytnou součástí této technologické revoluce.
Bezpečná instalace těchto stanic je klíčová nejen pro zajištění efektivního nabíjení, ale také pro ochranu uživatelů a jejich majetku.
Soubor norem ČSN 33 2000 stanoví pravidla pro navrhování, montáž a ověřování elektrických instalací nízkého napětí. Tato pravidla se týkají jejich bezpečnosti a správného fungování.
Ve smyslu nabíjení elektrických vozidel se jedná zejména o část 7-722: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech: Napájení elektrických vozidel. Tato norma klade další požadavky na obvody určené k dodávce a zpětného odběru energie z elektrických vozidel. Mezi důležitý požadavek této normy patří, že každé připojovací místo musí být individuálně chráněno proudovým chráničem s reziduálním proudem nepřekračujícím 30 mA, přičemž musí být kladen zvláštní zřetel k volbě typu tohoto proudového chrániče s přihlédnutím na možný výskyt DC reziduálního proudu.
Další norma, která by neměla být ignorována je ČSN EN IEC 61439-7: Rozvaděče pro použití ve zvláštních podmínkách jako jsou mariny, kempy, tržiště, nabíjecí stanice pro elektrická vozidla, která stanoví další požadavky na rozváděče určené pro obvody EV. Jedná se zejména o vyšší mechanickou odolnost rozvodnice a uvažované vyšší činitele soudobosti.
Novinkou je také norma ČSN 33 2130 ed. 4. Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody, která se také nově věnuje podmínkám pro zřizování nabíjecích stanic elektromobilů. Bez zajímavosti není to, že ve smyslu této normy by se mělo přistupovat k nabíjení kol, koloběžek a jiných „elektro“ dopravních prostředků stejně, jako k nabíjení elektrických vozidel. Tudíž pravidla obsažená v této normě jsou aplikovatelná i v případech, kdy uživatel instalace není vlastníkem elektromobilu, ale např. elektrokola.

Režimy nabíjení elektromobilů
Abychom pochopili některé požadavky norem, je nutné mít jasno v metodikách nabíjení elektromobilů, které jsou popsány jako režim 1-4.
Režim 1:
Domácí zásuvka a prodlužovací kabel (AC nabíjení)
Jedná se o připojení elektromobilu k síti prostřednictvím standardní domácí zásuvky a kabelu bez ochranného zařízení. Vzhledem k vysokému odběru z nabíječky, který trvá několik hodin, se zvyšuje pravděpodobnost požáru nebo úrazu elektrickým proudem, proto se režim 1 nedoporučuje.
Režim 2:
Domovní zásuvka s vestavěným proudovým chráničem (AC nabíjení)
Elektromobil je připojen k síti prostřednictvím domácí zásuvky, ale nabíjení probíhá pomocí kabelu s vestavěnou ochranou (proudovým chráničem nebo RCD), který chrání před úrazem elektrickým proudem a požárem.
Režim 3:
Vyhrazený nabíjecí systém pro elektromobily (AC nabíjení)
Elektromobil je připojen k síti prostřednictvím specifické zásuvky, konektoru a vyhrazeného okruhu. Režim 3 lze použít při nabíjení v obytných, komerčních a veřejných prostorách a v závislosti na jeho použití se provozuje s různým výkonem.
Režim 4:
Vyhrazený nabíjecí systém pro elektromobily (DC nabíjení)
Jediný režim pro nabíjení stejnosměrným proudem, které se provádí prostřednictvím vyhrazeného okruhu a konektoru
a obvykle pouze na veřejných nabíjecích místech. Přeměna střídavého proudu na stejnosměrný probíhá v nabíjecí stanici, která umožňuje dosáhnout výkonu kolem 50 kW, případně vyššího, pokud to dodávka v rámci sítě dovolí.

Specifika nabíjení v režimu 2
Norma ČSN 33 2130 ed.4 umožňuje nabíjení elektrických vozidel v režimu 2, nicméně oproti režimu 3 a 4 k němu upírá více pozornosti. V případě, že hodnoty proudu pro nabíjení EV nepřekračují 16 A AC, lze využít pro napájení domovní zásuvku, nicméně musí být splněny tyto požadavky:
- Zásuvka je určena pro jmenovitý proud 16 A
- Zásuvka je vybavena štítkem informujícím, že se jedná o zásuvku pro nabíjení EV v režimu 2 a tato zásuvka je navíc barevně odlišena od ostatních zásuvek v daném prostoru
- Pro zřízení obvodu této zásuvky je použit Cu vodič o průřezu alespoň 2,5 mm2
- Al vodiče a zásuvky napájené Al vodiči nesmějí být pro nabíjení EV používány

Místa pro připojení napájecích zařízení EV
Základním a zásadním požadavkem pro výběr umístění nabíjecích zařízení a nabíjecích stanic je PBŘ (Požárně bezpečnostní řešení), pokud ten není zpracován, musí být tato místa zřízena v prostoru, který umožňuje rychlý zásah HZS v případě požáru. Zároveň obvody spojené s těmito zařízeními musí mít samostatný přístroj pro jejich odpojení.

Nabíjecí stanice Green Motion
Snahou firmy Eaton je poskytovat takové výrobky, které vždy plně vyhovují současným normám a požadavkům trhu. Výjimkou nejsou ani AC nabíjecí stanice Eaton řady Green Motion Building a Green Motion Duo umožňující spolehlivé a bezpečné nabíjení elektrických vozidel pro komerční aplikace. Jedná se o nabíjecí stanice o výkonu až 2x22 kW. Nabíjecí výkon lze přizpůsobit aktuálnímu odběru ostatních zařízení tak, aby nedošlo k přetížení vstupního napájení budovy. Stanice jsou vybaveny buď s kabelem s konektorem typu 2 nebo zásuvkami T2 nebo T2S pro nabíjení v režimu 3. Zároveň díky vestavěné ochraně RDC-DD 6 mA DC není nutné při instalaci používat proudový chránič typu B, ale postačí proudový chránič typu A. V případě řady Green Motion Duo je jsou již proudové chrániče integrovány v rámci nabíjecí stanice.
Díky jednoduchému a bezproblémovému uživatelskému prostředí mohou uživatelé elektromobilů snadno připojit svá elektrická vozidla a bezpečně je nabíjet.
EATON Elektrotechnika, s.r.o.
Technická podpora CZ
Tel.: +420 267 990 440
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.eaton.cz
