Decentrální pohony nacházejí uplatnění v řadě aplikací: čerpadla, malé extrudéry, samostatné stroje s jedním pohonem. Největší uplatnění ale mají v dopravních systémech – soustava pásových dopravníků, pohony šneků v dávkovacích zařízeních apod. Zde se nejvíce projeví výhody decentrálního řešení.
Firma NORD se věnuje vývoji decentrálních pohonů již řadu let a nyní může představit ucelený systém zařízení od jednoduchého spouštěče, přes softstart až po integrované měniče s polohováním asynchronních motorů.
Co je to decentrální pohon
Decentrální pohon se sestává z převodovky, motoru a elektroniky – tzn. měniče, softstartu nebo prostého spouštěče (starteru). Elektronika je umístěna na motoru a musí mít tedy odpovídající krytí, zpravidla IP 55, popř. IP 66. Základním znakem tedy je, že měnič (nebo softstart, spouštěč) není instalovaný v rozvaděči, ale přímo na motoru nebo v jeho těsné blízkosti.
Decentrální vs. Standardní (centrální) instalace
Standardní instalace předpokládá velký prostor v rozvaděči, kde jsou umístěny všechny měniče. Ke každému motoru pak vede stíněný kabel, kabel k termistoru, popřípadě k brzdě a cizímu chlazení. Centrální rozvaděč musí být zpravidla klimatizovaný kvůli velkému ztrátovému teplu z měničů.
V případě decentrální instalace je v rozvaděči umístěno jen řízení (PLC) a jištění pro napájecí kabel. Ten je zpravidla jeden pro skupinu měničů – např. u měniče SK200E je možná průběžná instalace kabelem s vodiči průřezu 2,5 mm2 , tzn. na jeden kabel lze napojit pohony do celkového proudu asi 25 A. Jedná se o nestíněný kabel, protože měniče mají EMC filtr integrovaný. Termistor, elektromagnetická brzda, popřípadě snímač otáček jsou napojeny již z výroby přímo do měniče – tato kabeláž tedy odpadá. Kromě úspory místa rozvaděči je nutné zohlednit i úspory
za chlazení rozvaděče, zejména v případě klimatizace.
Kompletní systém elektroniky pohonů
Firma NORD nabízí kompletní sortiment pro decentrální instalaci:
- SK135E – Reverzační starter s funkcí softstartu
Univerzální přístroj, „3 v 1" – zastává funkci elektronického starteru (stykače), reverzačního starteru a softstaréru. Má integrovaný usměrňovač pro ovládání brzdy a vstup pro termistor. Ve dvou velikostech pro motory do 3 kW a do 7,5 kW. Existují i dvě verze s integrovanou sběrnicí: ASi nebo ProfiBus. - SK180E – Frekvenční měnič pro základní úlohy, pro motory do 2,2 kW. Provozní teplota -25°C až 50°C, krytí IP 55 nebo IP 66. Integrovaný filtr je třídy C1, měnič lze tedy nasadit i v obytné zóně. Unikající proud je <16mA, měnič lze tedy použít spolu s proudovým chráničem.
SK200E – Univerzální frekvenční měnič. Oproti typu SK180E má brzdový usměrňovač pro brzdu na motoru, dynamické brzdění s brzdným odporem a možnost polohování. V několika velikostech do 22 kW. Řízení je vektorové a měnič je možné použít i na zdvihové aplikace. Dodává se až do velikosti 22kW.
Oba typy je možné dodat pro prostředí s nebezpečím výbuchu, zóna 22
Řízení decentrálních měničů
Měniče lze řídit stejným způsobem jako rozvaděčové typy – tzn. buď digitálními a analogovými vstupy nebo po sběrnici. Při větším počtu a větší vzdálenosti je výhodnější použít sběrnici, jen tak lze plně využít výhod decentrální instalace.
Měniče je možné vybavit moduly pro CANopen, ProfiBus, Profinet, DeviceNET a další. Při větším počtu přístrojů lze využít Gateway moduly pro čtveřici měničů. Tím lze dosáhnout i velmi příznivé ceny v přepočtu na jeden připojený měnič.
Závěr
Decentrální pohony mají zejména v dopravních systémech jednoznačné výhody. Nevýhodou je pak menší zkušenost s tímto způsobem instalace. NORD nabízí možnost konzultace konkrétní aplikace.
NORD – Poháněcí technika, s.r.o.
Tel.: +420 495 580 310
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.nord.com