ElektroPrůmysl.cz, březen 2024

ElektroPrůmysl.cz SOFTWARE 194 | březen 2024 základů celé problematiky. Rittal byl schopen studentům ukázat a vysvětlit problematiku výroby rozváděčů, co se týče norem a legislativy; jednalo se možná o méně záživnou záležitost, přesto velmi důležitou. Studenti si udělali představu o tom, jak složitý může být proces dokazování bezpečnosti rozváděčů. Hovořili jsme i o praxi, pouštěli jsme si různá videa, jak vypadá zkrat, zkouška zkratu, co to vlastně je zkratová odolnost rozváděče. Prošli jsme všechna ověřování pro dokazování bezpečnosti rozváděčů,“ vypočítává konkrétní témata Rittalu určená studentům Pavel Škoch, systémový konzultant firmy Rittal. „Spolupráce s VŠB-TUO je určitě specifická, protože obvykle spolupracujeme s našimi zákazníky, tedy s výrobci rozváděčů a projekčními kancelářemi. Tato spolupráce je jiná v tom, že hovoříme ke studentům, což můžou být budoucí zákazníci, případně můžeme z jejich řad vybírat budoucí kolegy do naší firmy,“ upřesňuje ještě detaily specifické spolupráce Leoš Blažek, Business Development Manager společnosti Rittal. Role firmy Eplan pak byla ukázat studentům možnosti, jak digitalizovat návrh rozváděče ve vazbě na výrobní stroje a zařízení. „Podívejme se na situaci, kdy student opustí vysokou školu a nastupuje do společnosti, která vynaloží nemalé finanční náklady na zaškolení nováčka do svých principů. My můžeme už nyní – díky propojení s vysokou školou a konkrétními společnostmi – studentům ukazovat, jaké požadavky na ně budou v zaměstnání kladeny na pozicích projektantů,“ připomíná znovu hlavní motivaci Ivan Matušák, Solution Account Manager firmy Eplan. Od Vzdělávání 4.0 k Průmyslu 4.0 Smyslem projektu spolupráce s důrazem na zavedení předmětu KTEZ je propojení zákazníků se společnostmi, které se zabývají výrobou a konstrukcí rozváděčů dle Průmyslu 4.0. VŠB-TUO zavedla ve čtvrtém ročníku magisterského studijního programu Projektování elektrických systémů a technologií možnost vybrat si nový předmět, který se bude zabývat konstrukcí a výrobou. Studenti se hlouběji učí pracovat s platformou Eplan, jejíž základy získali v předmětu Projektování elektrických zařízení I a možnostmi, jak ji rozvíjet. Jedním ze základních problémů je, že společnosti mají velký nedostatek projektantů – v inženýringu i ve výrobě. Cílem by tedy mělo být zaměřit se na digitalizaci výroby a její budoucí rozvoj. „Přínosem pro studenty je pokročilá znalost platformy Eplan. Získají také představu, jak přesně navrhnout digitální dvojče rozváděče nebo jak data posunout dále k výrobním strojům společnosti Rittal,“ dodává Ivan Matušák. Velký zájem z řad studentů již v prvním ročníku navíc všechny zúčastněné utvrzuje v tom, že tento druh praktických vědomostí je přijímán pozitivně. „Studium tohoto předmětu jsme si vybrali především proto, že se v praxi setkáváme s návrhem rozváděčů, a tento předmět nám opravdu pomáhá. Velice často se setkáváme se společnostmi Eplan a Rittal – jde o jedny z nejlepších dodavatelů výrobků i softwaru na trhu. V praxi jsou získané vědomosti velice užitečné a usnadňují nám práci,“ vysvětluje svou motivaci k výběru předmětu jeden ze studentů a rovněž jeden z jeho prvních úspěšných absolventů. „Nedá se říct, že po absolvování našeho kurzu jsou naši studenti v této oblasti tzv. hotoví,“ krotí ale mírně přehnaný optimismus za vyučující Petr Orság a jedním dechem dodává: „Působí celý komplex návazností různých projektů, které musí student absolvovat v průběhu studia. Jedním z těchto předmětů je právě ten, který mu z hlediska budoucího uplatnění v praxi umožní seznámit se s trendy a digitalizací.“ Více informací naleznete na: www.eplan.cz

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=