ElektroPrůmysl.cz, září 2023

ElektroPrůmysl.cz AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ A REGULACE 134 | září 2023 Brněnské „metro“ na páteřní lince zabezpečuje technika B&R Dlouhá léta se o tom tradují zvěsti i vtipné historky. A přesto lze s trochou nadsázky říct, že i druhé největší město v České republice již má své metro. Tak někteří přezdívají části úseku, kterou obsluhuje tramvajová linka číslo jedna, jež denně přepraví na sto tisíc cestujících. Provoz totiž vede nově také v půl kilometru dlouhém tramvajovém tunelu v Žabovřeské ulici. Z důvodu požadavku na vysokou funkční bezpečnost a specifickou topologii zde byl aplikován řídicí systém s komponenty společnosti B&R. Zadavatel, Dopravní podnik města Brna, stavěl v nedávné době rovnou dva tunely, včetně dalších návazností. Dřívější výstavba proběhla na kampusu Bohunice. Čerstvější realizace pak spočívala v řízení dopravy skálou v Brně Žabovřeskách. Na obou projektech se podílely částečně realizační firmy. Konkrétně SKILLIn M&P s. r. o., dodávající řízení vlakové cesty pro tramvaje a řízení výhybek a společnost Synerga, která se zapojila při budování kampusové části, kde zprovozňovala řízení vzduchotechniky a dalších technologií. Řešení vlakové cesty s tlakem na vysokou bezpečnost Celý systém řízení vlakové cesty funguje na principu detekce vozů projíždějících tunelem. V reálném čase systém sleduje, kde se který vůz nachází, a podle toho povoluje, či zakazuje vjezd do úseků následujícím vozům. Tunel jako takový se dělí na úseky a sekce, v každé sekci může být vždy jen jeden vůz. Ten, který za ním následuje, je pomocí signalizace informován, zda je sekce před ním obsazená (a má zákaz vjezdu), nebo je volná (a může jet), nebo je vůz před ním ob jednu sekci (na následující by musel zastavit). Funguje zde režim signalizace tzv. autobloku, který je využíván převážně na železnicích. To je zabezpečení v tunelech jako takových. „Měli jsme navrhnout a následně implementovat řešení jehož požadavkem byla funkční bezpečnost podle normy ČSN EN 61 508 ed.2. Hledali jsme tedy technologii, která by toto splňovala a vytvořila jakousi páteř pro naše zapojené návazné technologie,“ vysvětluje Marek Partika, majitel společnosti Obr. 1 Přehledová obrazovka některých rozváděčů s B&R ostrůvky komunikujících protokolem POWERLINK a s jejich I/O moduly na X2X.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=