ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2023

ElektroPrůmysl.cz AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ A REGULACE 20 | prosinec 2023 ID karty pomáhají snižovat výskyt manuálních chyb ve výrobě Digitalizace výrobních zařízení v automobilovém průmyslu pokračuje rychlým tempem. Inovativní automatizační systémy, informační technologie a digitální nástroje jsou na denním pořádku i v bratislavském závodě koncernu Volkswagen Slovakia. „Jedná se o jediný spolehlivý způsob, jak zvládnout rostoucí komplexnost výrobních procesů,“ uvádí Jozef Schmidt, manažer pro plánování automatizace a digitalizace společnosti Volkswagen Slovakia. Například v lakovně využívají centrálně řízený přístupový RFID systém se čtečkou SIMATIC RF1070R, který zajistí bezproblémové pokračování výroby po opravách nebo údržbě. Audi, Porsche, Škoda, Volkswagen: závod Volkswagen Slovakia v Bratislavě je jediná továrna na světě, kde se vyrábějí čtyři automobilové značky pod jednou střechou. Z výrobního pásu zde každoročně sjede více než 300 tisíc vozidel, včetně výkonného Porsche Cayenne nebo energeticky účinného Volkswagenu eup! Elektrické a hybridní vozy aktuálně tvoří přes čtvrtinu výroby. Jednotlivé automobily se vyrábějí přesně podle specifikací zákazníka. Flexibilní výrobní procesy jsou proto v Bratislavě na denním pořádku. Oceněná výroba I to byl jeden z důvodů, proč bratislavský závod Volkswagen Slovakia získal v roce 2020 nejvyšší ocenění v evropské soutěži „Továrna roku“ (Factory of the Year). Porotu zaujal nejen způsob, jakým se zde podařilo propojit ziskovost, kvalitu a digitalizaci všech procesů, ale i strategie, kterou továrna hodlá naplňovat do budoucna. Jedním z faktorů, které přispěly k vítězství, byl i nový identifikační systém pro zaměstnance lakovny. Umožňuje kdykoli zpětně vysledovat případné zásahy do výrobních procesů. To je v bratislavském závodě důležité zejména proto, že se zde vyrábí mnoho různých druhů karoserií. „Pokud například systém očekává, že má proběhnout lakování vozu Audi Q8, ale místo něj se do dopravníku dostane kompaktní varianta, může to způsobit dost nákladné povrchové vady nebo dokonce značně poškodit karoserii a výrobní roboty,“ vysvětluje Jozef Kopunec, vedoucí údržby lakovny společnosti Volkswagen Slovakia. Maximální soustředění Vysoké riziko záměny může nastat například po údržbě nebo opravách. Je to proto, že zatímco všechny procesy lakování v běž-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=