ElektroPrůmysl.cz, září 2019

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 74 | září 2019 Vliv na konstrukční části asynchronního motoru při napájení z měniče Napájení asynchronního motoru z měniče frekvence mění podmínky provozu i pro konstrukční části, především ložiska (ložiskové proudy), kostru (přídavné ztráty a dodatkové oteplení) a částečně i hřídel (parazitní momenty). Z hlediska vlivu na spolehlivost je nejvýraznější působení ložiskových proudů. Hřídelová napětí U elektrických strojů dochází v některých případech ke vzniku hřídelových napětí. Tato napětí se dříve objevovala spíše u vět- ších strojů, dnes se s nimi můžeme setkat u každého stroje. Hřídelové napětí je vnitřní napětí indukované časovou nebo prosto- rovou změnou magnetického toku. Kromě tohoto se ještě může objevit napětí na hří- deli, což je napětí, které vzniká v důsledku vlivu rozložení elektrostatického potenciálu kapacitních vazeb. Hřídel je v tomto případě jen součástí přenosové cesty vyrovnávacích proudů, ne jeho zdrojem. Hřídelové napětí je příčinou proudů uzavírajících se různými cestami, např. uza- vřeným obvodem tvořeným kostrou asyn- chronního motoru, štíty, ložisky a hřídelí. V jiných případech se může jednat o ob- vod skládající se z kapacit vinutí, vzdu- chové mezery, ložiska, případně kapacit dalších částí proti zemi. Ložiskové proudy mohou tedy být nejen cirkulační, ale také kapacitní, zemní apod. Všeobecně vznika- jí hřídelová napětí a ložiskové proudy za dvou podmínek, první je existence elek- trického potenciálu mezi mechanicky od- dělenými částmi, druhou podmínkou je taková konfigurace strojních a elektrických součástí, která vytvoří uzavřenou proudo- vodnou cestu, jejíž součástí je i samotné ložisko.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=