ElektroPrůmysl.cz, duben 2019

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 8 | duben 2019 nabíjení možná znatelný dopad na kvalitu elektrické energie (v závislosti na struktuře elektrické sítě). Tyto nabíječky by nicméně měly být připojeny přímo k napájecím sta- nicím se středním nebo nízkým napětím nebo v jejich blízkosti. Asymetrické nabíjení Asymetrické nabíjení je způsobeno nerovno- váhou fáze, což může být problematické pro zátěže fází, kde se předpokládají stejná fá- zová napětí. Zkušenosti z projektu GRID4EU a společnosti ČEZ Distribuce ukazují násle- dující problémy s kvalitou elektrické energie v elektrických sítích nízkého napětí, které mohou vzniknout v důsledku asymetrického nabíjení elektrických vozidel. • Většina stávajících elektrických vozidel je vybavena možností nabíjení stej- nosměrným a střídavým proudem. • Nabíjení stejnosměrným proudem se obvykle používá pro nabíjení vysokým výkonem (výkon nad 22 kW). Konekto- ry stanic pro nabíjení stejnosměrným proudem jsou obvykle napájeny symet- ricky třemi fázemi na straně střídavého napětí nabíjecí stanice. • Stanice pro nabíjení střídavým proudem jsou obvykle vybaveny jednofázovou zásuvkou 230 V, domácí zásuvkou 16 A nebo zásuvkou Schuko (max. výkon 3,7 kVA) nebo třífázovými konektory Mennekes na střídavý proud (obvykle s nabíjecím výkonem 11 kW (16 A, tří- fázové), 22 kW (32 A, třífázové) nebo 43 kW (63 A, třífázové). Interní nabíječky pro nabíjení střídavým proudem ve většině stávajících elektric- kých vozidel však mají obvykle pouze jednofázové nebo dvoufázové provedení, což znamená, že elektrická vozidla nejsou schopna využít celý potenciál nabíjecích stanic, čímž se může ztrojnásobit doba nabíjení. Kromě toho, jednofázové pro- vedení interních nabíječek pro nabíjení střídavým proudem znamená zvýšenou nerovnováhu či asymetrii napětí v rozvod- ných soustavách a vzhledem k nutnosti posílení rozvodných sítí i riziko vyšších nákladů pro DSO. V případě nabíjení více elektrických vozidel z nabíjecích stanic pro nabíjení střídavým napětím ze stejné jed- né fáze současně by v mnoha případech mohlo dojít k porušení normy pro kvalitu elektrické energie ČSN EN 50160 ed. 3. Na druhé straně, symetrické třífázové nabíjení elektrických vozidel snižuje riziko nerovno- váhy napětí. Jiná technická řešení zahrnují použití fázových vodičů? Podobné problémy s nerovnováhou napětí mohou být způsobeny také asy- metrickým nabíjením třífázových interních nabíječek pro nabíjení střídavým proudem v elektrických vozidlech v důsledku soft- warového řízení nabíječky. V současnosti zahrnují stávající modely elektrických vo- zidel, které umožňují třífázové nabíjení střídavým proudem, model Tesla Model S (dvojité nabíječky mají výkon 16 kW nebo 22 kW) a Renault Zoe (22 kW nebo 44 kW). Protože se předpokládá, že rozdíl v ceně jednofázových a symetrických třífázových interních nabíječek pro nabíjení střídavým proudem je minimální, důrazně se doporu- čuje navrhovat budoucí elektrická vozidla se symetrickými třífázovými interními na- bíječkami pro nabíjení střídavým proudem v případě, že interní nabíječka pro nabíjení střídavým proudem přenáší výkon vyšší než 3,7 kVA. Mohou se tak významně snížit náklady na rozmístění nabíjecí infrastruk- tury připojené k elektrickým sítím DSO a zvýší se přínos pro řidiče elektrických vozidel v podobě využívání mnohem rych- lejšího nabíjení elektrických vozidel. Pro- vozovatelé nabíjecí infrastruktury mohou také v důsledku vyššího nabíjecího výkonu poskytovaného třífázovou nabíječkou pro nabíjení střídavým proudem umožnit sou- běžné nabíjení více elektrických vozidel. Zdroj: European Distribution System Opera- tors for Smart Grids

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=