ElektroPrůmysl.cz, duben 2019

Elektro Průmysl .cz ELEKTROMOBILITA duben 2019 | 27 a stavu při zahájení nabíjení. Další generace velmi rychlých jednotek pro nabíjení stej- nosměrným proudem nejprve zvýší výkon na 150 kW a potom na 350 kW, což význam- ně zkrátí celkovou dobu nabíjení. Síť Supercharger společnosti Tesla řidi- čům poskytuje také velmi rychlé nabíjení jejich vozidel stejnosměrným proudem, vyžaduje však konektor Tesla typ 2 a nabíjí s výkonem do 120 kW. I když jsou všechny modely Tesla navrženy pro použití s jed- notkami Supercharger, mnoho vlastníků těchto modelů používá adaptéry, které jim umožňují použít velmi rychlé jednotky s výkonem 50 kW vybavené konektorem CHAdeMO. Poskytují sice menší výkon než jednotky Supercharger, ve Spojeném krá- lovství i jinde jsou však běžnější. Velmi rychlé nabíječky pro nabíjení střídavým proudem dodávají elektrickou energii s výkonem 43 kW (třífázové, 63 A) a vyžadují standard nabíjení typu 2. V apli- kaci Zap-Map jsou označeny zelenými iko- nami. Velmi rychlé jednotky pro nabíjení střídavým proudem jsou obvykle schopné nabít elektrické vozidlo na 80 % během 20–40 minut, v závislosti na kapacitě akumu- látoru modelu a stavu při zahájení nabíjení. Modely elektrických vozidel, u kterých se používá velmi rychlé nabíjení CHAdeMO, zahrnují Nissan Leaf, PHEV (hybridní auto do zásuvky) Mitsubishi Outlander a elek- trické vozidlo Kia Soul. Modely kompatibil- ní se standardem CCS zahrnují BMW i3, VW e-Golf a Hyundai Ioniq Electric. Pro Model S a Model X společnosti Tesla je výlučně možné použít síť Supercharger, zatímco je- diný model, který je v současnosti schopný velmi rychlého nabíjení střídavým prou- dem, je Renault Zoe. Rychlé nabíječky • Rychlé nabíjení s výkonem 7 kW s použitím jednoho ze tří typů konektoru • Rychlé nabíjení s výkonem 22 kW s použitím jednoho ze tří typů konektoru • Rychlé nabíjení s výkonem 11 kW ze sítě Destination společnosti Tesla • Jednotky jsou buď bez integrovaného kabelu, nebo mají integrované kabely Rychlé nabíječky, které jsou všechny pro na- bíjení střídavým proudem, jsou obvykle pro- jektované s výkonem buď 7 kW, nebo 22 kW (jednofázové nebo třífázové 32 A). Doby na- bíjení se liší podle rychlosti jednotky a podle vozidla, nabíječka s výkonem7 kWvšak dobi- je kompatibilní elektrické vozidlo s akumulá- torem 30 kWh během 3–5 hodin a nabíječka s výkonem 22 kW během 1–2 hodin. Rychlé nabíječky lze často najít na takovýchmístech, jako jsou parkoviště, supermarkety nebo střediska volného času, kde pravděpodobně budete parkovat hodinu nebo déle. Většina rychlých nabíječek je s výkonem 7 kW a nemá integrovaný kabel, i když ně- které domácí jednotky nebo jednotky na pracovišti mají připevněné kabely, obvykle s konektorem typu 1. U posledně zmíně- ných jednotek to znamená, že u nich bude možné nabíjet pouze vozidla, pro která lze použít tento konektor, na rozdíl od běžněj- šího použití vlastního kabelu s konektorem ve vlastnictví řidiče. Jednotky bez inte- grovaného kabelu jsou proto flexibilnější Tab. 1 Konektory pro velmi rychlé nabíječky CHAdeMO 50 kW DC CCS 50 kW DC Typ 2 43 kW AC Typ 2 společnosti Tesla 120 kW DC

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=