ElektroPrůmysl.cz, březen 2019

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 178 | březen 2019 Změna koncepce zdvihu drapákového jeřábu ve společnosti SAKO Brno, a.s. Provoz drapákových jeřábů v zařízeních na energetické využití odpadů má svá provozní specifika. Jedná se zejména o manipulaci s heterogenními materiály, mezi které patří nejrůznější tkaniny, role tkanin, fólie, pásky, provazy a další směsný komunální či průmyslový odpad. Především dlouhé souvislé materiály mají tendenci se namotávat do lan a kladnic jeřábů, což způsobuje provozní problémy. Dochází zde k poměrně častému vyskako- vání lan z kladnic, přičemž otáčení drapá- ku má navíc za následek přeskakování lan v drážkách lanového bubnu. Tyto jevy ve- dou často ke snížení životnosti a provozu- schopnosti zařízení a zvýšené opotřebení lan i lanového bubnu mohou způsobit ne- plánované odstávky zařízení. Ve společnosti SAKO Brno, a.s. jsme provedli rekonstrukci zdvihové jednot- ky jeřábové kočky, díky které došlo ke změně koncepce zdvihu. Nová zdvihová jednotka se skládá z: lano- vého bubnu - konzoly bubnu - převodovky s motorem - bubnové spojky - lan a traverzy. Všechny výše uvedené části byly v rámci rekonstrukce vyměněny. Pouze u lanového bubnu došlo k úpravě (posílení). Lanový buben, traverza, horní rám kočky byly pod- robené statickým výpočtům. Rekonstrukce zdvihové jednotky při- nesla několik významných technických vylepšení a také ekonomických úspor: Změna zalanování s použitím traverzy významně stabilizuje drapák při nabírání odpadu. Nahrazení kladnice pevnou traver- zou vyřešilo problémy, které byly s kladnicí spojené. Intervaly výměny lan a s tím spo- jené náklady a omezení provozu by se dle předpokladů měly významně vylepšit. Systém snímání otáček na hřídeli mo- toru ve funkci hlídání propadu břemene překvapil při testech okamžitou reakcí. Při simulované poruše (porucha frekvenčního měniče zdvihové jednotky) nebyl propad bře- mene běžným pozorováním rozpoznatelný. Bezpečný provoz jeřábu zajišťují pře- devším brzdy elektromotorů . Před rekon- strukcí jeřábové kočky bylo změřeno cca 160 pracovních cyklů za den. Každý pracov- ní cyklus představuje několik cyklů brzdy zdvihového pohonu. Při takto náročném vy- tížení brzdy je naprosto zásadní správné se- řízení a kontrola stavu opotřebení brzdného obložení a souvisejících částí. Brzdný systém nepřetržitě vyhodnocuje aktuální pracovní vzduchovou mezeru brzdy. Vyhodnocuje se také funkce brzdy (zabrzděno/odbrzděno) a překročení meze opotřebení. Od těchto informací se odvíjejí následné inspekční a údržbářské práce na brzdě. Elektronické vyhodnocování přetíže- ní zdvihu jeřábové kočky je dalším systé- mem, který významně přispívá k bezpeč- nému provozu jeřábu.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=