ElektroPrůmysl.cz, březen 2015

Elektro Průmysl .cz SOFTWARE 164 | březen 2015 „Industry 4.0“ odstartovala Vize a koncept „Industry 4.0“ zavádí zcela nová kritéria pro průmyslovou automatizaci výroby, přičemž v západní Evropě nyní působí v souvislosti s automatizací výroby produktů velké pozdvižení. Ve výrobním sektoru je Industry 4.0 již třetím rokem velmi diskutovaným tématem. Německé asociace BITKOM, VDMA a ZVEI proto zřídily technické kanceláře, které se zabývají výhradně tímto tématem. O co tedy vlastně jde? Jedná se o počátek další, v tomto případě čtvrté, prů- myslové revoluce. Při letmém pohledu do historie zjis- tíme, že první průmyslová revoluce se odehrála na pře- lomu 17. a 18. století a souvisela s vynálezem parního stroje a mechanického stavu. Budeme-li se na to dívat dále z tohoto pohledu, pak celková elektrifikace výroby na přelomu 19. a 20. století odpovídá průmyslové revo- luci 2.0. Za třetí milník průmyslového vývoje lze považo- vat nahrazení reléové logiky zavedením PLC řízení (pro- gramovatelné automaty). A nyní hovoříme o příchodu průmyslové revoluce 4.0, která je charakterizována sbližováním virtuálního a reálného světa. Zvyšující se inteligence výpočetní a řídící techniky, a s ní související projektové inženýrství, bude hrát stále významnější roli. Jaké změny lze tedy očekávat? Nepružné výrobní linky, které dnes chrlí velké množství stejných výrobků, budou postupně nahrazeny vysoce efektivním zpracováváním jednotlivých objednávek za cenu stejně nízkou, jako v případě dnešní velkovýro- by. Na základě požadavků, které vyplynou ze širokého internetového průzkumu, má vzniknout inteligentní továrna, v níž bude díky tzv. Cyber Physical Production Systems (dále jen CPPS) výroba mimořádně flexibilní. Jde především o to, že za pomoci sebe-optimalizace a sebe-diagnostiky, jakož i autonomně rozhodující CPPS, se výrazně zefektivní výroba a její okolní proce- sy, např. nákup materiálu a celková logistika. Zároveň se očekává, že koncept Industry 4.0 umožní v rámci sériové výroby provádět nejrůznější zákaznické úpravy a změny produktů jednoduše a rychle. Kde jsou očekávány první výsledky Industry 4.0? Pokud jde o přeměnu vize v realitu, největší krok vpřed učinil automobilový průmysl: navzdory sériové výrobě nesjedou během jedné směny z výrobního pásu dvě prakticky stejná vozidla, přičemž všechny části výrob- ního procesu jsou navzájem velmi dobře propojeny. Výroba budoucnosti bude zde natolik flexibilní, že z jedné linky budou střídavě vyjíždět limuzíny, kabriole- ty a SUVéčka, a to stejnou rychlostí jako totožné výrobky doposud. Ale nemluvme jen o automobilovémprůmys- lu. Např. také v potravinářství bude inteligentní„plnička lahví“ schopná střídavě zpracovávat různé receptury a stáčet nápoje do nejrůznějších nádob uzpůsobených představám zákazníka. Obecně lze říci, že kdykoli dojde na nový produkt, výrobce se tímto způsobem vyhne složitým přestavbám či úpravám výrobního zařízení. Jakou roli hraje elektro-inženýrství v novém konceptu? K této otázce lze přistupovat ze dvou úhlů: na jednu stranu bude mít zvyšující se rozmanitost provedení výrobků významný vliv na projekci a konstrukci sa- motného produktu a zároveň, na straně druhé, bude mít značný dopad na samotné výrobní provozovny. Výroba na zakázku vítězí! Nejvýznamnější výrobci dopravní techniky spoléhají na modularitu vodičových svazků. V tom mají prvo- třídní němečtí výrobci obrovskou výhodu, protože pokud jde o projekci a montáž nového modelu auto- mobilu, jejich zákazníci očekávají naprostou volnost. Taková rozmanitost je nesrovnatelná s předdefinova- nými stupni výbavy, které poskytují na příklad američ- tí výrobci. Ti dokážou vyrobit jen desítky či max. stov- ku základních variant, zatímco zastánci modularity vodičových svazků mohou nabídnout až tisíce variant! Z pohledu výrobku Aby bylo možné vybírat z tak široké nabídky možnos- tí, musí nejdříve inženýři nabízet co nejvyšší flexibilitu

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=