ElektroPrůmysl.cz, červen 2014

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 64 | červen 2014 NXR - zcela nová koncepce motoru s žebrovým chlazením ABB, přední společnost v oblasti energetiky a automatizace, představila nový vysokonapěťový motor s žebrovým chlazením, který se vyznačuje malými rozměry, vysokým měrným výkonem, vysokou spolehlivostí a snadnou údržbou. Motor je výsledkem využití bohatého know-how společnosti ABB a snahy dosáhnout nízkých celkových provozních nákladů. Motor je přesně vyladěný díky optimálnímu využití materiálu, lepšímu proudění vzduchu a inovativní konstrukci. Tato nová generace motorů s označením NXR navazuje na osvědčenou řadu HXR a nastavuje novou laťku v kategorii motorů s žebrovým chlazením. Nabízí nejen vyšší výkon při stejné velikosti kostry, ale také vyšší výkon na kilogram hmotnosti. Provoz- ní teplota motoru je vyváženější, což pro- dlužuje interval mezi potřebnými servisními zásahy. „Je potěšující, že náš motor nejen dis- ponuje vyšším výkonem, ale také obsahuje více know-how na kilogram hmotnosti než všechny předcházející typy motorů s žebro- vým chlazením,“ uvádí Thomas Ek, produk- tový manažer pro vysokonapěťové motory ABB. „Byl to významný inženýrský úkol, při němž jsme důkladně promýšleli celý životní cyklus motoru se všemi jeho podrobnost- mi.“ Nové motory obohacují stávající řadu vysokonapěťových motorů ABB s žebrovým chlazením novou konstrukcí a novými tech- nologiemi. Výsledkem jsou převratné para- metry navenek i uvnitř. Lepší vnitřní i vnější chladicí systém „Výrazně se zlepšilo chlazení, a to jo jak uvnitř, tak i vně motoru,“ vysvětluje Karita Forss, produktová manažerka pro vysoko- napěťové indukční motory ABB.„Při výzku- mu proudění vzduchu a zkoumání různých chladicích mechanismů jsme využili dyna- miku chladicího media a mohu říci, že nee- xistuje jediný prvek, který bychom v našem motoru neoptimalizovali.“ Maximálně byla zvětšena plocha chla- dicího povrchu a tvar, velikost i umístění chladicích žeber jsou nyní zcela optimální. Při optimalizaci konstrukce se dbalo i na nejrůznější přídavná zařízení vně konstruk- ce motoru: vnější chladicí vzduch může ko- lemmotoru volně proudit za každé situace, i pokud jsou k základní konstrukci přidána další zařízení. Provozní teplota uvnitř motoru je dob- ře vyvážená mezi přední a zadní stranou motoru, což má za následek delší životnost ložisek a delší mazací intervaly. Za účelem

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=