ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2013

58 ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2013 ° Nouzové osvětlení v tunelech pozemních komunikací Účelem tohoto osvětlení je zajistit bezpečnou eva- kuaci cestujících v motorových vozidlech v situacích, kdy je evakuace nezbytná, jako například při požáru. Článek se zabývá základními otázkami týkajícími se nouzového osvětlení únikových cest nouzových výcho- dů a tunelových propojek a zároveň obsahuje praktické pokyny pro jeho instalaci a údržbu v tunelech pozem- ních komunikací. Doporučení smí být použita pro tune- ly do délky 500 m, zvláště tam, kde je velká intenzita dopravy, ostré zakřivení nebo sklon tunelu. Vzhledem k tomu, že existují různé typy tunelů jak z hlediska konstrukce, tak dopravních podmínek, mů- že dojít k nižným typům dopravních nehod. Článek je třeba proto chápat jako seznam minimálních poža- davků pro nouzové osvětlení v tunelech, který by měl být doplněn analýzou rizik pro konkrétní tunely. Při mimořádných okolnostech má osvětlení dvě základní funkce: • zajišťuje vedení a viditelnost pro řidiče, aby byli schopni opustit tunel ve svých vozidlech (ná- hradní osvětlení); • zajišťuje vedení a viditelnost pro osoby, které opouštějí vozidla a unikají z tunelu pěšky. Pro zajištění nepřetržitého provozu osvětlení musí být všechny osvětlovací soustavy napájeny ze zdroje nepřerušovaného napájení. Při mimořádných okolnostech musí doba nouzo- vého režimu odpovídat národním požadavkům. Po- kud nejsou národní požadavky stanoveny, musí být doba nouzového režimu minimálně 30 minut nebo musí odpovídat výsledkům zvláštní evakuační studie. Kontroly a zkoušky soustavy nouzového osvětlení tunelu se musí provádět podle EN 50172 , pokud ne- jsou jinak upraveny národními předpisy. Osvětlení úkolu řízení Pro vedení řidičů na příslušné vozovce by měly para- metry osvětlení použité v případě výpadku normálního napájení (náhradní osvětlení) odpovídat požadavkům uvedeným v dokumentu CEN/CR 14380:2003, kapitola 7, nebo národním doporučením nebo normám. Při mimořádných okolnostech musí být hodnoty průměrné udržované vodorovné osvětlenosti a rovno- měrnosti osvětlenosti v tunelové propojce pro vozidla shodné nebo vyšší než hodnoty na vozovce ve vnitřním pásmu hlavního tunelu. Obr. 1 Omezení svítivosti pozičních světel směrem k řidiči (Půdorys znázorňující poziční světla a kužel, v němž je omezena jejich svítivost). Legenda 1. poziční světla 2. nouzový východ OSVĚTLOVACÍ TECHNIKA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=