Čtení registračních značek automobilů je poměrně častou úlohou, řešenou různými obecnými i jednoúčelovými kamerovými systémy. V prostředí systému strojového vidění VisionLab jsou všechny mechanismy čtení soustředěny do jednoho kroku. Krok lokalizuje registrační značku v zadaném regionu vstupního obrazu a následně ji přečte.
Výsledkem je region, který určuje pozici značky, řetězec přečtených znaků a obraz registrační značky. Krok správně rozpoznává veškeré jednořádkové značky s tmavým písmem na světlém pozadí. Použití čtení registračních značek je pro autora aplikace strojového vidění maximálně zjednodušeno - většinou postačí pouze přidat tento krok do řetězce zpracování obrazu.
I když je automatické čtení registračních značek celkem často používáno, a její použití je v aplikacích systému VisionLab dokonce redukováno na zařazení jediného kroku, rozhodně se nejedná o triviální problém.
Systém strojového vidění VisionLab umožňuje využívat výhod automatizovaného čtení registračních značek motorových vozidel v mnoha menších aplikacích, pro které byly tyto funkce dosud cenově nedostupné.
Je zde několik specifických problémů, se kterými si musí kamera i software co nejlépe poradit:
- Zatímco v obvyklých úlohách strojového vidění je scéna stabilně a dostatečně osvětlena, zde si musí systém poradit s obrovským rozsahem jasů a nejistým kontrastem mezi tmavými znaky a světlým pozadím značky. Často je k dispozici pouze velmi malý a v ploše značky proměnlivý kontrast. Jas světlého pozadí v jednom místě značky bývá nižší než jas tmavého znaku v jiné části značky. Systémy obvykle musí pracovat i v noci, kdy je nutno číst tmavou značku mezi zářícími světlomety automobilu. Zde je nutno použít doplňkové osvětlení, které ale nesmí nijak oslňovat a rušit řidiče. Jedinou možností je použití blízkého infračerveného světla s vlnovou délkou kolem 900 nm, které je již neviditelné pro lidské oko a současně je ještě dobře „viditelné“ pro křemíkové CCD obrazové senzory. Výhodou tohoto řešení je také to, že obrazy pořízené v bízkém IR spektru se svým rozdělením jasů ještě značně podobají lidskému vidění obrazu. V uváděné aplikaci je s výhodou použita černobílá CCD kamera DataCam 1416 s rozlišením 1392 × 1040 bodů, která má vysokou citlivost v blízkém IR spektru. Kamera je vybavena vestavěným filtrem propouštějícím pouze tuto část spektra.
- Systém musí číst veškeré běžné evropské registrační značky. Musí si tedy poradit s předem nedefinovaným počtem a seskupením písmen a číslic. Tvary znaků použitých na značkách se v jednotlivých státech dosti značně liší (např. německé značky mají šikmými mezerami přerušené kostry znaků atd.). Programové vybavení tedy obecně nemůže využít přesné znalosti tvarů znaků.
- Programové vybavení musí spolehlivě fungovat i v případech nevýhodného umístění kamery mimo jízdní pruh, které způsobuje deformace geometrie obrazu. Systém VisionLab umožňuje v těchto případech zařazení korekcí geometrie obrazu řešené v reálném čase v GPU bez zatěžování počítače. Popsaný systém výrazně přispívá k automatizaci provozu nákladní dopravy na mostové váze u vjezdu do areálu výrobního závodu. Schopnost kamer DataCam zpracovat vysokou dynamiku jasu obrazu a stabilní a čistý obraz, který poskytují, se značnou mírou podílí na spolehlivém čtení veškerých evropských registračních značek v nejrůznějších světelných podmínkách ve dne i v noci.
Dodavatel kompletního systému mostové váhy:
TENZONA s.r.o.
Novoveská 101 709 00 Ostrava - Mariánské Hory
http://www.tenzona.cz
Tel.: +420 596624002
Řešitel strojového vidění:
Moravské pístroje a.s.
Masarykova 1148
763 02 Zlín - Malenovice
http://www.moravinst.com
http://www.mii.cz
Tel: +420 577107171, +420 603498498
Uživatel systému:
ŠKODA AUTO a.s.
T. Václava Klementa 869
293 60 Mladá Boleslav
http://www.skoda-auto.cz
Tel: +420 326811111